Герб экономической безопасности. Авт.св. от 4.04.2002 г. №5471. Герб економiчної безпеки. Авт.св. вiд 4.04.2002 р. №5471.ЭКОНОМИЧЕСКАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ - ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА
В С Т У П
 
Наука про забезпечення економічної безпеки щільно пов'язана з засадами інших наук, серед яких межовими є конкурентоспроможність та захист комерційних таємниць. Тому ці три науки поєднані в певний конгломерат, який надає повне комплексне та системне уявлення про кожну з них. У Київському економічному інституті менеджменту проведено навчання за циклом, що складається з трьох курсів лекцій “Економічна безпека”, “Проблеми конкурентоспроможності та основи сельсин-менеджменту” і “Захист комерційних таємниць”. Тривалість кожного з курсів - 108 годин:
Курс лекцій “Економічна безпека”.
Статика процесу забезпечення.
1. Економічна безпека держави як елемент теорії потенційних конфліктів - 20 годин.
2. Національна безпека держави, державність та суверенітет - 30 годин.
3. Методи активізації творчого мислення - 18 годин.
4. Ринкове ціноутворення та незалежність країни - 8 годин.
5. Кількісне визначення якості управління - 8 годин.
6. Практика забезпечення національної та економічної безпеки держави - 20 годин.
7. Від статики до динаміки процесу забезпечення економічної безпеки - 4 години.
Наявний підручник певною мірою нагадує підручник з фізики (розділ “Механіка”). Через те, що має розподіл на дві частини зі схожими назвами. Проте, їх схожість закінчується лише на визначенні стану системи. Адже за визначенням: “Статика (від грець. - вчення про вагу) - розділ механіки, в якому вивчають умови рівноваги тіла за заданої системи сил, що діють на тіло”. / 216, С.633/.
Дійсно, прагнемо досягти рівноваги сил і визначаємо якими для цього мають бути дія та протидія. Під час вивчення частини “Статика процесу забезпечення” систему начебто зупиняємо в певний момент часу і робимо виміри. Натомість, частина “Динаміка процесу забезпечення” грунтується на поданні методик, методів, заходів та засобів, що діють за умови реального часу. При цьому особливої ваги набуває метод побічної оцінки, який під час невизначеності або ймовірності недостовірності висхідних даних є чи не найзручнішою зброєю для подолання ентропії.
Але у цій частині підручника ідеться лише про статику процесу забезпечення економічної безпеки. Навчання за ним було побудованим на наданні практичних навичок, тому лекції складали третину, а практичні заняття - дві третини. На семінарах розглядалися ситуації, що склалися у житті та про які поінформували засоби масової інформації. Розбір ситуацій був упорядкованим завдяки використанню спеціальної технології, заснованої на наданих формах обліку та замовлень (на зразок японської системи “канбан”/217/).
При цьому за основу прийнято підручник “Економічна безпека держави” виданий у 1994 році /1/.
 
 
 
Література:
1. Пастернак-Таранушенко Г. Економічна безпека держави.\Підручник для осіб, що навчаються за фахом “Службовець державного управління” /Під ред. професора Богдана Кравченка. - К.: Інститут державного управління і самоврядування при Кабінеті Міністрів України, 1994. - 140 с.
2. Пастернак-Таранушенко Д. Экономическое управление и историческая перспектива для Украины. - Финансовая Украина, 26 сентября 1995, С. 6,7
3. Шлемко В. Т., Бінько І. Ф. Економічна безпека України: сутність і напрямки забезпечення. - К.: НІСД, 1997. - 144 с.
4. Мунтіян В. І. Економічна безпека України. - К.: Вид-во КВІЦ, 1999. - 464 с.
5. Барановський О. І. Фінансова безпека: монографія. Інститут економічного прогнозування.- К.: Фенікс, 1999.- 338 с.
6. Дворецька Г. В. Соціологія. - К.: КНЕУ, 1999. - 340 с.
7. Пастернак-Таранушенко Д. Три типа управления и перспективы политических партий в Украине. - “Підтекст”, 25 вересня-1 жовтня 1996 року №5 (9), С. 35-38.
222. Єрмошенко М.М. Фінансова безпека держави: національні інтереси, реальні загрози, стратегія забезпечення. - К.: Київ. нац. торг. - екон. ун-т, 2001. - 399.
 
Наука про забезпечення економічної безпеки держави (екосестейт) дуже молода (для порівняння: математика чи механіка існують понад 3000, соціологія - понад 150 років /6/ а екосестейт лише близько 10 років). Від того її певна недолугість. Але вона вже має свій понятійний апарат, що постійно доповнюється, проте він все ще не охоплює значної кількості понять. Перший підручник, виданий у червні 1994 року /1/ (що виглядало наївною спробою упорядкування дій держави в сфері, у якій такого ще не було), потрапив в прірву зміни президентів, від того зазнав певних утисків не лише у застосуванні, а й у виданні. Та його хрещений батько професор Богдан Кравченко, на долю якого за цей підручник випало чимало негараздів, все витримав і його не зрікся.
Створювати нове завжди приємно. Є простір для думки, ніяких обмежень. Однак, й важко - супротивників більше, ніж досить Кажуть, що все нове проходить стадії обструкції, визнання, модності та забуття. Саме таким був шлях першого підручника. На початку усі визнавали, що потреба в ньому є, що нова наука для молодої української держави несе позитив, проте ніхто (окрім Богдана Кравченка та члена кореспондента (на той час) Національної Академії наук України С. І. Пирожкова) ідею його розробки та видання не підтримав. Це вже потім став єдиним підручником з економічної безпеки, а час вимагав знань цього предмету, тому з'явився бажаючий розвинути обрії нової науки, колишній народний депутат Верховної Ради України В. Шлемко, який написав і захистив за цією тематикою магістерську дисертацію, а згодом, разом з І. Беньком, видав монографію /3/, написав чудову монографію генерал-майор, доктор економічних наук В. Мунтіян /4/, а, потім, щоправда, вже з фінансової складової економічної безпеки, видав монографію О. Барановський /5/. Друком вийшло понад 300 статей та матеріалів з екосестейту. І наука стала модною. Звернімо увагу на те, що Президент України Л. Кучма, виступаючи на 52-й сесії Генеральної Асамблеї ООН, запропонував створити Раду економічної безпеки ООН, а на початку 2000 року у Посланні до Верховної Ради України, задекларував забезпечення екосестейту серед основних напрямів діяльності української держави. Тому не дивно, що перший підручник було видано Інститутом державного управління і самоврядування при Кабінеті Міністрів України, а наявний цикл лекцій готували вже під егідою Ради національної безпеки і оборони при Президентові України.
Перший підручник був далеким від ідеалу. І все ж він свою роль відіграв: державні службовці визнали, що таке економічна безпека та як її слід забезпечувати. Але час невпинно змінював ситуацію, потреби та вимоги. Не оминуло це й підручник. Надані в ньому засади спиралися лише на статику процесу забезпечення економічної безпеки. А цього було вже замало. Життя вимагало знання та можливість впливу на динаміку проходження процесу.
Шість років продовжувалася розробка засад екосестейту. Накопичувалися події, аналіз яких доводив вірність або хибність старих та нових знахідок. Відкрилися нові обрії пасивного та активного забезпечення екосестейту, застосування економічної зброї, відбулася перша світова економічна війна /2, 7/, були розроблені редуктор С. Воронцова та так званий "компас безпеки", пошуки надали змогу визначити місце, мету, засади не лише екосестейту, а й усієї системи національної безпеки.
 
Все це вимагало розробки та видання нового підручника. На жаль, навіть розуміючи потребу в ньому, тодішній секретар Ради національної безпеки і оборони України, відомий вчений, академік Національної Академії наук України, не схвалив цього, що певною мірою загальмувало розробки. Хоча потреби не лише України, а і усіх новоутворених країн Центральної та Східної Європи і Середньої Азії та Кавказу, вимагали зробити це якнайшвидше (треба враховувати, що перші керівники держави - її обличчя, а державні службовці - усі інші частини цього великого й дуже не простого тіла. Тому прийняття кожного рішення вимагає забагато часу. Через те система державного управління має велику інертність). Коли ж приспів час, що дозволяє видати новий підручник, виявилося, що наука стала занадто модною, бажаючих похизуватися її знанням набагато більше, ніж обсяги накопичених знань. Окрім того, друга частина без першої не надавала повного усвідомлення тенденцій розвитку науки та справи. Через те вирішили, що доцільно зберегти перший підручник, як першу частину (що відбиває статику процесу), та доповнити його другою частиною (відбиттям динаміки процесу) з урахуванням подальшого розвитку та можливості додавання (тобто модульного нарощування) до них при потребі все нових і нових частин. Нагадаємо, в першій частині вивчаючий знайомиться з засадами нових наук кваліджметрії (наука про кількісне визначення якості управління) та крементації (наука про методи активізації творчого мислення), з упорядкованою теорією потенційних конфліктів (ТПК), з новими елементами маркетингу (бізнес-шоу та цінові аукціони), з понятійним апаратом нової науки (тезаурусом). Усе це пов'язано у єдиний ланцюг забезпечення екосестейту. Натомість, друга частина підручника надає змогу визнати філософські засади нового світорозуміння та енергетичної побудови світу, побудувати забезпечення екосестейту на системно-елементній базі з визнанням засад національної безпеки, наповненням документів, що регламентують забезпечення екосестейту, визнати ієрархію наук про безпеку, розкласти складну біоенергетичну систему "людина" на складові та визнати їх роль і вади, а також її вплив та зв'язок з безпекою країни, держави, суспільства та регіону; ознайомитися з українською системою забезпечення екосестейту, з її складовими, ознаками і особливостями в порівнянні з забезпеченням економічної безпеки Росії; зрозуміти сутність економічної зброї та засобів протидії її використанню; визнати редуктор С. Воронцова та "компас безпеки"; спробувати за допомогою розрахунків встановити конкурентоспроможність України, галузей її господарства та окремих підприємств і товарів; перевірити чи мали сенс запропоновані альтернативні варіанти вирішення проблеми забезпечення України енергоносіями; визнати основи науки про тероризм та пов'язаність їх з теоріями нестабільності і синергетики, а також залежність від рівня захисту безпеки. Наприкінці навчання вивчаючі повинні вміти розрахувати рівень стабільності держави, визначати відповідно до результатів розрахунків тип доцільного управління державою, запропонувати неординарні альтернативні рішення самих пекучих проблем країни, розрахувати можливість виведення на ринки збуту товарів вітчизняних товаровиробників, організувати систему захисту інформації (комерційних таємниць) та дещо інше.
Цикл лекцій розрахований на людей, що мають початкову вищу освіту та хист до державного управління і творчої праці. Сподіваємося, буде для них корисним в усіх їх діяннях.
Автор

<<Главная..<<К оглавлению книги..<Назад..Далее>

     
    
     

© Геннадий Пастернак-Таранушенко, 2003-2004. Материалы сайта разрешается использовать только со ссылкой на автора. © Геннадiй Пастернак-Таранушенко, 2003-2004. Матерiали сайту дозволяється використовувати тiльки iз посиланням на автора.

Hosted by uCoz