Герб экономической безопасности. Авт.св. от 4.04.2002 г. №5471. Герб економiчної безпеки. Авт.св. вiд 4.04.2002 р. №5471.ЭКОНОМИЧЕСКАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ - ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА
Усвідомлення проблеми - це перший
крок в її подоланні...
У в е д е н н я
 
Що є найголовнішим для людини? Життя. Без нього все втрачає сенс. Що є головним для народу та країни? Державність та суверенність. Без них життя народу перетворюється на невільницьке існування, а буття країни - в фарс.
Цей підручник почали розробляти, коли минуло трохи більше двох років як Україна досягла справжньої державності та незалежності. Саме це досягнення сприяло різкому підвищенню національного самовизнання. Але все гарне в світі приходить разом з негарним. Цим "негарним" виявилися нестачі. Нестача нафти, нестача газу, нестача золота, нестача конвертованої валюти, тощо. Однією з ознак державності є національна валюта. Щоб мала сенс та вагу, а не стала бутафорією, має забезпечуватися золотим запасом (еквівалентом), Україна його не мала, або наявністю природних ресурсів, які б дозволяли відтворити золотий еквівалент національної валюти. В Україні їх теж не було. Таким чином, національна валюта не мала головного - забезпеченості.
Україна була багатою на газ Дашави та Шебелинки, нафту Дрогобича та Борислава, мала чималу кількість конвертованої валюти в Українській філії Зовнішекономбанку СРСР. Але вся вона залишилася в Росії. Побіднішали копалини вугілля. Такою увійшла Україна в цей жаданий період свого буття, стала дійсно “державою”.
Держава - це організаційно-керівне утворення, яке створює суспільство для організації та управління країною з метою забезпечення суспільних потреб, потреб населення та кожного її громадянина.
Найперша потреба особи, населення та суспільства - захист від військових, кримінальних, правових та економічних зазіхань на їх свободу, майно і інтереси.
У наявному підручнику ідеться лише про захист від економічних зазіхань, тому все викладене в ньому стосується забезпечення економічного захисту. Та треба усвідомити, що усі види захистів (політичний, військовий, екологічний, правовий та ін.) пов? язані дуже щільно. Іноді на стільки, що їх не можна відділити один від одного.
Захист від економічних зазіхань в залежності від джерел виникнення загрози може бути внутрішнім або зовнішнім. Економічна експансія, яка має прояв в надмірному ввезенні товарів з іншої держави на ринки збуту даної країни, призводить до зменшення обсягів виробництва та згортання галузей народного господарства країни, до підвищення залежності економіки країни від постачання з іншої країни, до зменшення кількості робочих місць, тобто до зростання безробіття. І цим створює загрозу економічній безпеці держави.
Демографічна експансія, пов’язана з міграцією населення, збільшенням кількості громадян іншої країни у середині держави та зі зменшенням питомої ваги місцевого населення в загальній кількості мешканців країни - це загроза економічній безпеці держави. Адже збільшує залежність її економіки від наявності трудових ресурсів іншої країни.
Орієнтування економіки країни на забезпечення своїх потреб в енергетичних ресурсах лише за рахунок постачання їх з однієї країни становить загрозу економічній безпеці держави. Тому, що збільшує залежність економіки держави від забезпечення її народного господарства ресурсами з іншої країни.
Навели приклади лише з трьох напрямків, але вони надають змогу зрозуміти, що то є економічна безпека держави.
Визначили тільки так звані "прямі" загрози. Натомість держава має нейтралізувати і так звані "приховані" (або "непрямі") загрози. Такі, наприклад, як зменшення природного приросту населення, яке може стати дуже відчутним для народного господарства країни через декілька (іноді через 10 - 15) років завдяки зменшенню трудових ресурсів та зростанню кількості некорінного населення через міграцію за рахунок в? їзду громадян інших країн.
Таким чином встановили, що держава має боронитися від економічних загроз, які можуть бути прямими або непрямими, зовнішніми або внутрішніми.
Захистом держави від цих загроз займаються відповідні державні установи (детальніше про це - в Частині 2). Заходи та засоби для цього розробляються на підгрунті науки про економічну безпеку держави.
Ця наука займається вивченням та визначенням загроз економіці держави, їх джерел, потужності та спрямованості, виявляє їх сутність та розробляє заходи, засоби та методи, які дозволяють забезпечити державі економічну безпеку.
Ця наука базується на знаннях, які надають інші науки (такі як математика, фізика, хімія, географія, політологія, біологія, економіка, філософія, соціологія, психологія, інформатика та ін.).
Нещодавно почала розроблятися і набувати поширення Теорія потенційних конфліктів ( надалі - ТПК), яка є основою наук про безпеку держави.
Сутність ТПК полягає в ствердженні, що все існуюче в світі є різними формами існування енергії, які знаходяться одна з одною та зі всіма іншими формами в постійних потенційних конфліктах. Ці конфлікти мають різне підгрунтя та одну суть: точиться боротьба за придбання потенціалу більш високого рівня, що забезпечує більший строк існування. Все в світі базується на перетворені одних форм енергії в інші зі зміною рівнів їх потенціалів.
Тварина, рослина, каміння, людина, країна - все існує в світі потенційних конфліктів. Конфлікт стає наявним під час зростання різниці потенціалів більш визначеного рівня. Конфлікти розподіляють на відкриті ("протистояння") та непрямі (“притаманні”).
Виходячи з положень ТПК поява нової держави водночас народжує її конфліктність з іншими державами. Конфлікти також поділяють на внутрішні та зовнішні. Конфлікти, що мають місце по відношенню до інших країн, звуться зовнішніми, а ті, що мають місце в середині держави - внутрішніми. У наявному підручнику розглядаємо конфлікти, пов? язані з економікою, які впливають на економічну безпеку держави.
Економічна безпека - це стан держави, в якому є забезпеченою стабільність її існування і забезпечені найліпші умови для життя її мешканцям, функціонування та розвитку самої держави (у цьому місці слід зауважити, що усе в світі постійно змінюється, тому не слід вважати, що надане формулювання є догмою та штампом, який має сенс на нескінчений тривалий проміжок часу).
Наука про економічну безпеку держави особливу увагу приділяє діалектиці, тобто, змінності, як подій, так і стану держави.
Використовуючи Систему критичних обмежень (СКО) наука визначає необхідність врахування загального стану держави (комплексу) на час застосування наведених значень критичних обмежень.
Забезпечення економічної безпеки держави - один з головних напрямків діяльності державного управління. Тому науку про економічну безпеку мають добре засвоїти державні службовці вищого рівня управління.
Також маємо звернути увагу на необхідність використання знань про кількісне визначення якості управління, тобто науки, яка зветься кваліджметрією. Фахівець державного управління повинен бути творчою людиною тому, що управління вимагає постійного пошуку нових ефективних рішень. Чим вищій рівень управління, тим вища ціна помилок. Саме тому виникає необхідність пошуку та застосування новацій. Тож державні службовці повинні знати засади крементації, науки про методи активізації творчого мислення.
 
Підведемо підсумки. Наявний курс лекцій надає змогу вивчити та застосовувати:
- Теорію потенційних конфліктів (ТПК);
- науку про економічну безпеку держави (екосестейт);
- науку про кількісне визначення якості управління (кваліджметрію);
- науку про методи активізації творчого мислення (крементацію).
Наука про економічну безпеку держави (надалі - екосестейт) використовує крементацію та кваліджметрію як засоби забезпечення екосестейту.
Сенс екосестейту полягає в тому, що розробляються та реалізуються програми стратегічного і тактичного забезпечення державної безпеки. Ці програми грунтуються на розрахунках, базою яких є Система критичних обмежень та зіставлення наявної кількості ресурсів з потребою в них для забезпечення стабільного існування держави (в тому числі, для забезпечення стабільних умов життя її мешканцям). Стабільним вважається стан держави, при якому Коефіцієнт спокою держави (КСД) має величину зазначену в Системі критичних обмежень (СКО). Це - оцінний критерій, який розраховується через використання значення окремих показників спокою за напрямками забезпечення економічної безпеки держави (демо графічному, екологічному, продовольчому, прісноводному, соціальному, політичному, ресурсному, військовому, кримінальному, мінеральному, психологічному, інформаційному та ін.). Їх величина, визначена через розрахунки, порівнюється зі значеннями їх критичних обмежень. При цьому перевищення критичного обмеження вказує на необхідність термінового вживання заходів щодо зменшення напруженості, яка виникає від нестабільності в цьому напрямку забезпечення економічної безпеки держави.
Підчас встановлення критичного значення Коефіцієнту спокою держави (КСД) застосовується системний підхід. Тобто, значення окремих показників оцінюються з точки зору системи забезпечення економічної безпеки держави. Проводячи розрахунки, треба па- м’ятати, що світ є взаємопов’язаним та взаємозалежним. Тобто, побудований за відповідною ієрархією, що також змінюється, як і усе в світі. Тож, економічна безпека держави з одного боку є над системою, до складу якої входять системи різних напрямків економічної безпеки держави (які також мають певну внутрішню структуру, що складається з елементів), а з другого боку, є підсистемою міжнародної економічної безпеки, яка в свою чергу є складовою частиною над системи - світового порядку.
Це - опис вертикальної структури значності. А за горизонтальною структурою значності, економічна безпека є складовою частиною національної безпеки держави.
За своєю природою економічна безпека держави охоплює всі галузі господарства і всі аспекти життя держави та її населення. Природно, що економічна безпека держави має враховувати економічні інтереси кожного мешканця та груп населення і поєднувати їх з загальнодержавними інтересами. При цьому пріоритет надається тому рівню, який на цей час є найважливішим. Тож треба визначити різні рівні якими є значення "порогу відчутності змін". Тобто, залежно від того якої величини та значності зміни вони можуть бути врахованими або ні на рівні управління державою. Згадані положення поширюються в подальшому викладенні.
Фахівці, які бажають поглибити свої знання, мають можливість використати для цього літературу з наведеного переліку. А всі, хто вивчає економічну безпеку держави, повинні добре знати наведений тезаурус, адже це є запорукою знання самої науки.

Застереження. Наявний підручник надає лише початкові знання. Професійна підготовка є метою вивчення "Економічна безпека. Динаміка процесу забезпечення".

Шановні!
 
Розпочнемо з застереження: цикл розпочинається вивченням модернізованого, але виданого ще у 1994 році підручника з економічної безпеки держави. Через те можуть трапитися певні невідповідності, стосовні не циклу лекцій, а саме підручника. Перепрошуємо за це.
В задумі була монографія, але нестача часу та зміни в авторстві призвели до необхідності змінити задум та перейти до створення циклу лекцій на базі підручника. Замість суто наукової праці одержуєте помічника - практичний посібник, який надасть змогу використовувати знання, що одержали, задля розробки Програм стратегічного та тактичного забезпечення економічної безпеки держави або зайнятися новою наукою з використанням тезаурусу економічної безпеки, яким користується весь світ. Крім того, одержите знання про найновітніші напрямки наукового пошуку в управлінні, в тому числі, про кваліджметрію, науку про кількісне визначення якості управління, сельсин-менеджмент, метод побічних оцінок
Просимо врахувати те, що наявний цикл лекцій - перша спроба надати знання з економічної безпеки держави. Плекаємо надію, що наступні спроби будуть більш вдалими.
Цикл базується на підручнику, якого не було б, якби не величезна допомога з боку його "хрещених батьків", співдиректорів Інституту державного управління і самоврядування при Кабінеті Міністрів України професорів Богдана Кравченка та Володимира Свінціцького, а також директора Національного інституту стратегічних досліджень, члена-кореспондента (на той час) Академії наук України Сергія Пирожкова. Всім їм висловлюємо найщирішу подяку.
Були б дуже вдячний, якби одержав ваші зауваження, що надасть можливість покращити наступне викладення циклу лекцій.
 
Хай всім Вам щастить!

<<Главная..<<К оглавлению книги..<Назад..Далее>

     
    
     

© Геннадий Пастернак-Таранушенко, 2003-2004. Материалы сайта разрешается использовать только со ссылкой на автора. © Геннадiй Пастернак-Таранушенко, 2003-2004. Матерiали сайту дозволяється використовувати тiльки iз посиланням на автора.

Hosted by uCoz