- 1.3. “еор≥¤ потенц≥йних конфл≥кт≥в
- —в≥т - то в≥йна ус≥х проти ус≥х
- “омас √оббс /31, —. 439./
-
- —в≥т ≥снуЇ за власними сталими законами, головним з ¤ких Ї повТ¤зан≥сть будь-¤ких зм≥н з на¤вн≥стю р≥зниц≥. якщо св≥т - поЇднанн¤ найр≥зноман≥тн≥ших форм енерг≥њ, а все, що у ньому в≥дбуваЇтьс¤ - процеси перетворенн¤ одн≥Їњ форми енерг≥њ в ≥ншу, тод≥ двигуном перетворень Ї на¤вн≥сть р≥зниц≥. ѕроте сама вона не Ї активною, а залишаЇтьс¤ пасивною - не д≥Ї, а лише стимулюЇ ≥ спонукаЇ. Ќею обумовлен≥ ус≥ перетворенн¤, ¤кими форми енерг≥њ намагаютьс¤ зд≥йснити м≥ж собою перерозпод≥л життЇвого ресурсу. ќск≥льки ж цей процес викликаЇ протид≥ю тих, хто маЇ втратити, виникають загостренн¤ природно ≥снуючих протир≥ч. «а ≥нтенсивн≥стю протир≥чч¤ розпод≥л¤ють на природн≥ протир≥чч¤, конфл≥кти та в≥йни.
ѕротир≥чч¤ Ї обовТ¤зковою умовою ≥снуванн¤ св≥ту та ≥снуванн¤ у св≥т≥. ” л≥тератур≥ цьому ствердженню надано довол≥ обгрунтувань. ѕроте, буде не зайвим послатис¤ ще на одне джерело, на бестселер „. олсона, ¤кий спов≥дуЇ христи¤нство та активно залучаЇ до ÷арства Ѕожого тих, хто ще не зрозум≥в або не визнав у цьому потреби. ¬≥н вважаЇ, що у св≥т≥ точитьс¤ боротьба м≥ж ÷арством людей та ÷арством Ѕожим (сама книга та один з њњ розд≥л≥в так ≥ зветьс¤ У онфл≥кт ÷арствФ) /32 /. ”с≥ науки про безпеку грунтуютьс¤ на засадах теор≥њ потенц≥йних конфл≥кт≥в (“ѕ ). „ерез те њх висв≥тленню та суттЇвост≥ було наданим м≥сце у виданих у р≥зний час п≥дручниках з економ≥чноњ безпеки держави /6, 7/. ќкр≥м того, час зм≥нюЇ у¤ву, поглиблюючи знанн¤ та надаючи все нов≥ ≥ нов≥ св≥дченн¤ доречност≥ розроблених теоретичних засад чи спростовуючи њх. 1.3.1. “еоретичн≥ засади “еор≥њ потенц≥йних конфл≥кт≥в (“ѕ ) ўе дв≥ тис¤ч≥ рок≥в тому люди д≥йшли висновку про неможлив≥сть ≥снуванн¤ св≥ту без на¤вност≥ конфл≥кт≥в. «найшлис¤ й п≥онери, ¤к≥ використовували конфл≥ктне п≥дгрунт¤ ≥снуванн¤ св≥ту задл¤ дос¤гненн¤ власних корисних ц≥лей. ’оча так≥ спроби були поодинокими й безсистемними, але мали м≥сце (хоча ≥ дос≥ не встановлено точну дату виникненн¤ ц≥Їњ теор≥њ та людини чи людей, ¤к≥ њњ започаткували). ƒехто посилаЇтьс¤ на √еракл≥та, ¤кий д≥йсно був прихильником теор≥њ потенц≥йних конфл≥кт≥в (“ѕ ). —аме йому належать слова: У¬≥йна Ї батько всього, мати всього. ¬она зробила когось богами, ≥нших людьми, когось рабами, ≥нших в≥льнимиФ /33, —. 456/. √еракл≥т под≥л¤в людей на дв≥ групи залежно в≥д сп≥вв≥дношенн¤ у них здорового глузду та потреб. ѕерша група - це люди у повед≥нц≥ ¤ких розум пануЇ над потребами. ¬они керуютьс¤ насамперед здоровим глуздом ≥, ¤кщо це необх≥дно, здатн≥ в≥дмовитис¤ в≥д нерозумних потреб. Ќатом≥сть рабами своњх потреб Ї представники другоњ групи /34, —. 26/. ƒов≥дка. √еракл≥т ≈феський (б≥л¤ 530 - 470 до н.е.) др.-грець. ф≥лософ-матер≥ал≥ст, засновник античноњ д≥алектики. «г≥дно з погл¤дами √.Усв≥т,Їдиний з усього, не створений н≥ким з бог≥в ≥ н≥ким з людей, а був, Ї та буде в≥чно живим вогнем, законом≥рно займистим та законом≥рно згасаючимФ /35, —. 411/. Ујле √еракл≥тове становленн¤ дуже неспок≥йне, дуже напружене, дуже хвилююче. ÷е пр¤мо Ї загальна в≥йнаФ /36/ - не погоджуЇтьс¤ вчений, що вол≥Ї уникнути конфл≥кт≥в та в≥йн, забуваючи, що ще у стародавн≥х грек≥в був вираз: У∆ити означаЇ боротис¤Ф /37, —. 113/. ” ’”≤≤ стор≥чч≥ англ≥йський ф≥лософ “омас √оббс вважав, що природне ≥снуванн¤ у св≥т≥, то Ув≥йна ус≥х проти ус≥хФ /31/. ƒов≥дка. √оббс, “омас (1588-1679), англ≥йський ф≥лософ-матер≥ал≥ст...ѕод≥л¤ючи ≥деал≥стичне розум≥нн¤ ≥стор≥њ сусп≥льства, в≥н вважав, що Уу природному стан≥Ф царюють безм≥рний егоњзм та зл≥сть, Ув≥йна вс≥х проти вс≥хФ. —пас≥нн¤ - у створенн≥ держави, ¤ку √. упод≥бнюЇ м≥ф≥чному б≥бл≥йному чудовиську Ћев≥афану. ѕ≥ддан≥ - нев≥льники всемогутньоњ держави, найкращою формою управл≥нн¤ котрою в≥н вбачав у абсолютн≥й монарх≥њ. –ел≥г≥ю та церков √. вважав корисними дл¤ держави у ¤кост≥ Усоц≥альних шорФ, але сам був атењстом. ќсновн≥ твори: УЋев≥афанФ (1651), Уѕро т≥лоФ (1655), Уѕро людинуФ (1658), Уѕро громад¤нинаФ(1642) /35, —. 439/. “а не вс≥ однаково сприймають протир≥чч¤. ќдин з класик≥в сучасноњ науки про пол≥тичне прогнозуванн¤ —. ’ант≥нгтон не розум≥Ї, що саме р≥зниц¤ породжуЇ зм≥ни ≥ тому Ї двигуном св≥ту: У...р≥зниц≥ не обовТ¤зково передбачають конфл≥кт, а конфл≥кт обовТ¤зково означаЇ насильство. ќднак прот¤гом стол≥ть найтривал≥ш≥ та найкривав≥ш≥ конфл≥кти народжувалис¤ саме р≥зниц¤ми м≥ж цив≥л≥зац≥¤ми...Ф/38/. ќдин з найкращих кер≥вник≥в розв≥дки ƒЅ —–—– Ћ. Ўебаршин писав: У≈коном≥чн≥, класов≥, соц≥альн≥, нац≥ональн≥, територ≥альн≥ протир≥чч¤ ≥ конфл≥кти частоколом перегороджують шл¤х до торжества ≥деалу загально охоплюючого миру та благост≥, ¤кими прот¤гом стор≥ч марили люди. ÷≥ др≥маюч≥ конфл≥кти можуть спалахнути жарким полум'¤м в≥йни, м≥жусобних побоњщ, повсюдних лихол≥тьФ /39. —. 249/. Ћюди з≥ стародавн≥х час≥в розум≥ли, що ≥снуванн¤ у св≥т≥ пов'¤зано з конфл≥ктами. јле лише започаткуванн¤ наукових досл≥джень ≥ створенн¤ на њх п≥дгрунт≥ теор≥њ потенц≥йних конфл≥кт≥в (“ѕ ) дозволили побачити проблему у ≥ншому ракурс≥: ≥снуванн¤ св≥ту, ¤к ≥ ≥снуванн¤ у св≥т≥, неможливе без на¤вност≥ потенц≥йних конфл≥кт≥в /16,40/. —аме ц≥ досл≥дженн¤ надали змогу знайти способи використанн¤ потенц≥йних конфл≥кт≥в задл¤ зд≥йсненн¤ управл≥нн¤ людиною, угрупованн¤ми, державою (хоча дипломат≥¤ з давн≥х давен користувалас¤ засобами, заснованими на використанн≥ конфл≥кт≥в та њх штучному створенн≥ ≥ роздмухуванн≥ у м≥ждержавн≥й пол≥тиц≥ /57/, але н≥коли не спускалас¤ до нижчих р≥вн≥в управл≥нн¤: до угруповань ≥ окремих людей). “а прийшов час, ¤кий вимагаЇ використанн¤ “ѕ з метою широкого управл≥нн¤ ус≥ма об'Їктамисусп≥льства. ¬инайденн¤ психотропного впливу, створенн¤ техн≥чних засоб≥в, ¤к≥ завд¤ки використанню випром≥нюванн¤ здатн≥ зм≥нювати психолог≥чний стан або стан нервовоњ системи людини, дозвол¤ють скористатис¤ “ѕ дещо у ≥ншому напр¤мку - з метою дистанц≥йногоуправл≥нн¤ ¤кокремими складовими сусп≥льства, так ≥ ус≥м сусп≥льством у ц≥лому.Ћюдина зпевним застереженн¤м сприймаЇ будь-що нове, ¤кщо воно спр¤моване на обмеженн¤ њњ свободи. ѕроте, саме знаходженн¤ у сусп≥льств≥ вимагаЇ додержанн¤ таких обмежень. „ерез те сусп≥льство, що маЇ слугувати загалу, њх розробл¤Ї та вт≥люЇ у житт¤. –озробка та виданн¤ пос≥бника, ¤кий надавав би можлив≥сть використовувати “ѕ з метою управл≥нн¤ ран≥ше були б передчасними: дл¤ використанн¤ викладеного не було в≥дпов≥дноњ техн≥чноњ бази. «араз вона Ї, тому вважали вчасним оснащенн¤ фах≥вц≥в-захисник≥в (сп≥вроб≥тник≥в спец≥альних служб ”крањни) ще ≥ такою УзброЇюФ. як будь-що нове на¤вна монограф≥¤ разом з корисною та потр≥бною ≥нформац≥Їю вм≥щуЇ помилки та похибки, ¤к≥ з допомогою вчених - опонент≥в мають бути ви¤вленими та виправленими. “ому автор просить ус≥х њњ читач≥в надати своњ зауваженн¤. “еор≥¤ завжди м≥стить г≥потези та акс≥оми (або постулати), що складають доведену та недоведену частини засад. “ѕ не в≥др≥зн¤Їтьс¤ у цьому сенс≥ в≥д ус≥х ≥нших теор≥й. Ѕазовою тезою “ѕ Ї визнанн¤, що основою побудови св≥ту ≥ всього у св≥т≥ Ї енерг≥¤. ≈нергетична побудова св≥ту не суперечить пануюч≥й у сьогоденн≥ матер≥ал≥стичн≥й основ≥ побудови св≥ту тому, що не спростовуЇ, а лише поглиблюЇ матер≥ал≥стичне у¤вленн¤.јдже матер≥¤, ≥ це визнаЇтьс¤ матер≥ал≥стами, Ї р≥зновидом енерг≥њ, але на в≥дм≥ну в≥д у¤вленн¤ про те, що найменшою непод≥льною частиною матер≥њ Ї атом, вчен≥ довели, що розмањтт¤ форм енерг≥њ поки що не надало можливост≥ встановити найменшу з них. ўо ж дають знанн¤ про енергетичну побудову св≥ту? ѕерш за все, можлив≥сть зрозум≥ти, що усе у св≥т≥ пов'¤зано ≥ маЇ не лише Їдину основу (енерг≥ю), а й обов'¤зково бере участь у зм≥нах, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ у св≥т≥. ѕо-друге, визнанн¤ енергетичноњ побудови св≥ту дозвол¤Ї стверджувати, що макро та м≥кросв≥ти мають м≥ж собою певн≥ переходи, ¤к≥ зараз людство ще не визнало. “аким чином визначаЇтьс¤ Їдн≥сть св≥ту, при цьому встановлено, що зовн≥шн≥ розм≥ри не Ї головним: менший за обс¤гом елемент св≥туможе вм≥щувати б≥льшу енерг≥ю ≥ навпаки, б≥льший за обс¤гом елемент св≥ту може вм≥щувати у соб≥ меншу енерг≥ю (ран≥ше вважалось, що вакуум - пусте м≥сце, ¤ке н≥чого у соб≥ не м≥стить. «араз вчен≥ довели, що вакуум у космос≥ Ї коморою величезних поклад≥в енерг≥њ). ”се залежить в≥д форми енерг≥њ. Ћюдина Ї сполукою, ¤ка поЇднуЇ значну к≥льк≥сть р≥зних форм ≥снуванн¤ енерг≥њ. ¬они в≥др≥зн¤ютьс¤ м≥ж собою њх характеристиками, до ¤ких в≥днесен≥ к≥льк≥сн≥ ≥ ¤к≥сн≥ показники тапокажчики. ѓх досл≥дженн¤ Ї предметом ≥нших наук. «азначимо лише, що п≥д час використанн¤ “ѕ найважлив≥шими мають бути засади, показники та покажчики потенц≥йних конфл≥кт≥в. јле досл≥дженн¤ згаданих характеристик потенц≥йних конфл≥кт≥в розпочалос¤ нещодавно. “ому дл¤ ц≥кавих Ї безм≥рне поле д≥¤льност≥. ” монограф≥њ ж викладаЇтьс¤ лише те, що досл≥джено на час њњ написанн¤. “аким чином встановили, що п≥дгрунт¤м “ѕ Ї знанн¤ про енергетичну побудову св≥ту. ¬ажливою тезою Ї й розум≥нн¤, що будь-¤ку форму енерг≥њ можна розкласти на складов≥ частини, ¤к≥ у свою чергу також можуть бути розкладеними. ≥нцевого ж розкладу бути не може тому, що не ≥снуЇ найменшоњ або найб≥льшоњ форми ≥снуванн¤ енерг≥њ через на¤вн≥сть переход≥в м≥ж м≥кро та макрор≥вн¤ми (наприклад, ≥снуЇ г≥потеза, що людина Ї об'Їднанн¤м ¬сесв≥т≥в. ѕри цьому виход¤ть ≥з схожост≥ побудови атома та —он¤чноњ системи /41/). “а повернемос¤ до конфл≥кт≥в ≥ њх суттЇвост≥. „им по¤снюЇтьс¤ обовТ¤зков≥сть ≥снуванн¤ конфл≥кт≥в? “им, що за законом збереженн¤ енерг≥њ њњ к≥льк≥сть обмежена ≥ через те по¤ва будь-¤коњ новоњ форми вимагаЇ перерозпод≥лу, в≥д ¤кого страждають ус≥ без вин¤тку ≥снуюч≥ на цей час форми енерг≥њ, адже кожна з них втрачаЇ певну частку власного ресурсу, тобто зменшуЇ час свого ≥снуванн¤ у набут≥й форм≥, що суперечить њњ бажанню протриматис¤ у такому стан≥ ¤комога б≥льше часу. “ому кожна нова форма енерг≥њ набуваЇ ворог≥в разом з≥ своЇю по¤вою на св≥т. « ≥ншого боку, згадане бажанн¤ спр¤мовуЇ ус≥ форми енерг≥њ на здобутт¤ додатковоњ к≥лькост≥ життЇвого ресурсу, природно, за рахунок втрати його ≥ншими учасниками життЇвого процесу. —аме ц¤ боротьба за життЇвий ресурс ≥ Ї двигуном поступу. Ѕез нењ св≥т застиг би ≥загинув (адже саме стан спокою Ї ознакою смерт≥) ¬изнали обов'¤зков≥сть дл¤ ≥снуванн¤ св≥ту та ≥снуванн¤ у св≥т≥ на¤вност≥ потенц≥йних конфл≥кт≥в. “епер знаЇмо, що св≥т Ї сполукою безм≥рноњ к≥лькост≥ потенц≥йних конфл≥кт≥в. Ќаступним Ї розум≥нн¤, що терм≥н Уконфл≥ктФ зараз використовуЇтьс¤ нев≥рно. Ќасправд≥, цим словом у сьогоденн≥ визначають загостренн¤ конфл≥кт≥в. ” на¤вному досл≥дженн≥ немаЇ потреби викладати ус≥ теоретичн≥ засади та г≥потези енергетичноњ побудови св≥ту ≥ “ѕ , тому йтиметьс¤ лише про њх практичне використанн¤ задл¤ дос¤гненн¤ ц≥лей спец≥альних служб. “аке практичне спр¤муванн¤ вимагаЇ знанн¤ терм≥н≥в, характеристик, показник≥в та покажчик≥в “ѕ ≥ засоб≥в, метод≥в та прийом≥в, що дозвол¤ють њх зм≥нювати, а через це - впливати на людину, угрупованн¤ або сусп≥льство у ц≥лому. „ас перейти до визначенн¤ головних терм≥н≥в “ѕ , що необх≥дно дл¤ правильного сприйн¤тт¤ њњ основних положень дл¤ подальшого використанн¤ њх на практиц≥. ≤снуюча наука про конфл≥кти (конфл≥ктолог≥¤) маЇ багато в≥дгалужень, але будуЇтьс¤ на хибному у¤вленн≥, про ¤ке йшлос¤ вище, ≥ тому маЇ певн≥ нев≥рн≥ спр¤муванн¤ свого розвитку. ¬≥домий фах≥вець з конфл≥ктолог≥њ ƒж. √. —котт, наприклад, посилаЇтьс¤ лише на так зван≥ побутов≥ конфл≥кти, через те обмежуЇ своњ досл≥дженн¤ та апарат подоланн¤ конфл≥кт≥в прийомами компром≥сних р≥шень /42/ (нав≥ть не под≥л¤ючи њх за суттЇв≥стю або Упоходженн¤мФ на психолог≥чн≥, ф≥з≥олог≥чн≥, б≥олог≥чн≥ тощо). ” цьому в≥дбиваЇтьс¤ в≥дсутн≥сть Їдиного розум≥нн¤ не лише сут≥ процес≥в. а й терм≥нолог≥њ (вчен≥ вважають, що знанн¤м терм≥нолог≥њ на 40-60 в≥дсотк≥в визначатьс¤ знанн¤ кожноњ науки). “ому повинн≥ зарадити наступним авторам та надати певн≥ знанн¤ з терм≥нолог≥њ “ѕ . јле на початку - про загальн≥ вимоги та положенн¤, ¤к≥ використовують п≥д час встановленн≥ терм≥нолог≥њ новоњ науки або теор≥њ. —творенн¤ терм≥нолог≥њ грунтуЇтьс¤ передовс≥м на терм≥нах та визначенн¤х, ¤кими людство вже користуЇтьс¤. Ќаступним кроком Ї застосуванн¤ ≥снуючих терм≥н≥в або сл≥в з наданн¤м њм ≥ншого (додаткового) зм≥сту або тлумаченн¤. ≤, нарешт≥ до терм≥нолог≥њ вводитьс¤ певна к≥льк≥сть нових терм≥н≥в (цю к≥льк≥сть кожна наука, що вол≥Ї бути зрозум≥лою, обмежуЇ ¤кнайб≥льше). «а основу у “ѕ прийн¤та терм≥нолог≥¤ ф≥зичних процес≥в, перш за все, електрики, адже конфл≥кти треба характеризувати за часом, силою, потужн≥стю, питомою вагою та спр¤мован≥стю њх загострень. Ќаведемо приклад встановленн¤ терм≥ну, а через це визначенн¤ науковоњ сут≥ ¤вища. ћова ≥де про один з головних терм≥н≥в конфл≥ктолог≥њ, про аном≥ю: У...аном≥¤ - це неузгоджен≥сть, конфл≥кт м≥ж культурно заданими загальними ц≥л¤ми (наприклад, матер≥ально-грошовим усп≥хом) ≥ законними, що в≥дпов≥дають сусп≥льн≥й морал≥, ≥нституц≥йними засобами њх дос¤гненн¤Ф /43/ - вважаЇ один з автор≥в. ѕот≥м значим≥сть терм≥ну в≥н розширюЇ через застосуванн¤ у ≥нш≥й галуз≥ науки: Уѕсихолог≥чна аном≥¤, за –. ћакайвером - це стан св≥домост≥, у ¤кому почутт¤ соц≥альноњ згуртованост≥ руйнуЇтьс¤ чи надзвичайно послаблюЇтьс¤Ф. –. ћакайвер визначаЇ аном≥ю ¤к Уруйнуванн¤ почутт¤ приналежност≥ ≥ндив≥да до сусп≥льстваФ...јном≥чна людина стаЇ духовно стерильною, в≥дпов≥дальною т≥льки перед собою...њњ Їдиною рел≥г≥Їю стаЇ ф≥лософ≥¤запереченн¤Ф /44/. ѕ≥сл¤ цього науковц¤ми - розробниками терм≥нолог≥њ надаютьс¤ параметри, наприклад, в≥дносно аном≥њ Ћ. —роул вид≥л¤Ї п'¤ть њњ параметр≥в: Уѕитанн¤ шкали стосуютьс¤: 1) в≥дчутт¤ ≥ндив≥да, що Угромадськ≥ л≥дери в≥ддален≥ в≥д нього ≥ байдуж≥ до його потребФ; 2) песим≥стичного сприйн¤тт¤ ≥ндив≥дом соц≥ального пор¤дку ¤к Упереважно непост≥йного ≥ непередбачуваногоФ; 3) точки зору ≥ндив≥да, що в≥н ≥ йому под≥бн≥ Ув≥дкочуютьс¤ назад в≥д дос¤гнутих ц≥лейФ; 4) в≥дчутт¤ ≥ндив≥дом безглуздост≥ самого житт¤; 5) в≥дчутт¤, що мережа м≥ж особист≥сних стосунк≥в б≥льше не Ї передбачуваною ≥ такою, що його п≥дтримуЇФ /45/. Ќе вдаючись до суто наукових визначень, в≥дзначимо, що Ї найпрост≥ш≥ характеристики конфл≥кт≥в, ¤к≥ досить зручн≥ й самодостатн≥ дл¤ визначенн¤ цього ¤вища, його сприйн¤тт¤ тарозум≥нн¤. Ќаведемо де¤к≥ з них. «а часом загостренн¤ (точн≥ше - за тривал≥стю) конфл≥кти под≥л¤ють на миттЇв≥, короткостроков≥, середньостроков≥ та довготерм≥нов≥. “ривал≥сть накладаЇ св≥й в≥дбиток на потужн≥сть ≥ результат загострень, а також визначаЇ р≥вень управл≥нн¤. “ак, миттЇв≥ конфл≥кти виникають найчаст≥ше у м≥сц¤х скупченн¤ людей: у транспортних засобах загального користуванн¤, у чергах тощо. ¬≥др≥зн¤ютьс¤ значною динам≥кою розвитку та швидкоплинн≥стю (найчаст≥ше зак≥нчуютьс¤ через зм≥ну становища об'Їкт≥в. “ривають хвилини). Ќатом≥сть, загостренн¤ м≥ждержавних конфл≥кт≥в через велику ≥нертн≥сть державного механ≥змурозгортаютьс¤ повол≥ ≥ тривають м≥с¤ц¤ми, роками, дес¤тир≥чч¤ми (нав≥ть стор≥чч¤, ¤к Устол≥тн¤ в≥йнаФ). Ѕ≥льш докладно про терм≥ни, њх значенн¤, про параметри конфл≥кт≥в ≥ њх загострень надано у джерелах, з ¤кими пропонуЇмоознайомитись окремо /40, 41, 46/. ќск≥льки ж терм≥ни мають сенс т≥льки у контекст≥ њх використанн¤, у подальшому надаЇмо њх у в≥дпов≥дному м≥сц≥. 1.3.2. —уть конфл≥кт≥в —початку розгл¤немо ¤к конфл≥кт визначаЇтьс¤ р≥зними вченими. Ћ. озер вважаЇ конфл≥кт за Уборотьбу, що виникла через деф≥цит влади, статусу чи засоб≥в, необх≥дних дл¤ заволод≥нн¤ ц≥нност¤ми та задоволенн¤ пос¤гань, ≥ передбачаЇ нейтрал≥зац≥ю, утиск чи знищенн¤ ц≥лей суперник≥вФ /47, —. 20/. . ‘≥нк розгл¤даЇ конфл≥кт ¤к Убудь-¤ку соц≥альну ситуац≥ю або процес, у ¤кому дв≥ (чи б≥льше) соц≥альн≥ одиниц≥ пов'¤зан≥ щонайменше одн≥Їю формою психолог≥чного чи ≥нтерактивного антагон≥змуФ /48/ (психолог≥чний антагон≥зм - це емоц≥йна ворожнеча ≥ схож≥ з нею ¤вища, а ≥нтерактивний антагон≥зм - взаЇмод≥¤, що будуЇтьс¤ за типом боротьби ≥ втручанн¤ у справи протилежноњ сторони). Ќатом≥сть, √. “узар визначаЇ конфл≥кт так: Уце ситуац≥¤, у ¤к≥й д≥йов≥ особи (≥ндив≥ди, групи, орган≥зац≥њ, нац≥њ) або добиваютьс¤ несум≥сних ц≥лей, або одночасно у конкурентн≥й манер≥ прагнуть дос¤гненн¤ одн≥Їњ ≥ т≥Їњ самоњ метиФ /49/. У онфл≥кт, - пиш≥ть в≥н, - це ситуац≥¤ усв≥домленн¤ ворожост≥, ц≥нн≥сноњ несум≥сност≥, шк≥дливост≥, неврахуванн¤ ≥нтерес≥в одного соц≥ального суб'Їкта ≥ншим, тобто ситуац≥¤ соц≥альноњ напруженост≥Ф. ¬. –укавишников визначаЇ соц≥альну напружен≥сть ¤к Усторону, ≥ндикатор соц≥альноњ кризи, конфл≥кту. ¬она виникаЇ, коли кризов≥ ¤вища ще не ви¤вл¤ютьс¤ у УоголеномуФ вигл¤д≥, коли в≥дсутнЇ ч≥тко усв≥домлюване протисто¤нн¤ по л≥н≥њ УмиЧвониФ, ≥ зникаЇ лише тод≥, коли криза переборена ≥ конфл≥кт вичерпанийФ /50/. ћ. ƒейч вважаЇ, що Увир≥шальна умова вступу у конфл≥кт - це не ст≥льки сам по соб≥ факт несум≥сност≥ д≥й, ск≥льки перцепц≥¤ несум≥сност≥Ф /51, —. 14/. У... онфл≥ктна ситуац≥¤ виникаЇ у раз≥ на¤вност≥ у р≥зних соц≥альних суб'Їкт≥в Уоднор≥внихФ ц≥лейФ. Ћ. озер вважаЇ, що треба У...розр≥зн¤ти конфл≥кт ¤к зас≥б дос¤гненн¤ певного результату ≥ конфл≥кт ¤к самоц≥ль... другого типу (нон реал≥стичн≥), породжен≥ не конкуруючими д≥¤ми стор≥н, а необх≥дн≥стю зн¤тт¤ напруженост≥ щонайменше у одн≥Їњ з нихФ /47, —. 8/. Ќим же визначена важлива законом≥рн≥сть - чим жорстк≥шою Ї система, у ¤к≥й в≥дбуваЇтьс¤ конфл≥кт, тим вищою Ї в≥рог≥дн≥сть того, що конфл≥кт ви¤витьс¤ нон реал≥стичним /52/ (тут, мабуть, буде вчасним згадати, що руш≥йною силою у св≥т≥ Ї р≥зниц¤ ≥ чимб≥льшою вона Ї, тим стр≥мк≥шим буде рух до встановленн¤ р≥вноваги, тобто ≥нтенсивн≥сть зр≥вн¤льного поштовху). ∆. ѕажес надаЇ ≥нше тлумаченн¤ конфл≥кту: У онфл≥кти...Ї способом ви¤вленн¤ ≥ регулюванн¤ сп≥вв≥дношенн¤ силФ /53, —. 110/. √. «≥ммель вважаЇ: У... чим менше конфл≥кт служить просто засобом дос¤гненн¤ мети, тим б≥льше в≥н стаЇ самоц≥ллю, тим в≥н гостр≥шийФ /54, —. 49/. ¬ол≥ли б звернути увагу ще на одне визначенн¤ конфл≥кту не лише тому, що воно Ї ориг≥нальним та надано украњнським фах≥вцем, а ще й тому, що вчений Уза деревами не бачить л≥суФ. —аме так можна оц≥нити розум≥нн¤ талановитого досл≥дника, ¤кий видав навчальний пос≥бник, запропонований ћ≥н≥стерством осв≥ти ”крањни, а це може спри¤ти тому, що студенти украњнських вуз≥в одержуватимуть нову, але вкрай обмежену у¤ву про конфл≥кт: У онфл≥кт - хвороба сп≥лкуванн¤Ф /55/. јвтор книги ј. ≤шмуратов, людина, суд¤чи з викладеного у пос≥бнику, амб≥тна. “ому наприк≥нц≥ книги в≥н надав глосар≥й (тобто тлумачний словник), що м≥стить у соб≥ небезпеку вкор≥ненн¤ нев≥рних пон¤ть ≥ розум≥нн¤ конфл≥кт≥в, њх сут≥ та терм≥нолог≥њ, ¤кою послуговуЇтьс¤ наука про конфл≥кти. “ому маЇмо зробити певн≥ застереженн¤. ѕо-перше, ј. ≤шмуратов не розум≥Ї природи конфл≥кт≥в ≥ через те обмежуЇ њх лишень сп≥лкуванн¤м. Ќасправд≥ ж конфл≥кт - основа ≥снуванн¤ св≥ту ≥ у св≥т≥. ≤ чи сп≥лкуютьс¤ один з одним учасники процесу життЇд≥¤льност≥, чи н≥ - не маЇ значенн¤, адже конфл≥кт закладаЇтьс¤ п≥д час по¤ви новоњ форми енерг≥њ у процес≥ ≥ триваЇ до њњ зникненн¤ шл¤хом переходу до ≥ншого р≥вн¤ енерг≥њ. јвтор сам про це пише: У онфл≥кти були, Ї ≥ будуть. ¬они супроводжують наше житт¤ ¤к хворобаФ /55, —. 4/. ѕо-друге, автор, на наш погл¤д, нев≥рно розум≥Ї заходи до виправленн¤ ситуац≥њ. ¬≥н вважаЇ, що конфл≥кти можна вгамувати виправленн¤м сп≥лкуванн¤. ћожна навести забагато ≥нших протир≥ч у навчальному пос≥бнику ј. ≤шмуратова, але це здатно призвести до нев≥рного його сприйн¤тт¤. “ому сл≥д зважити ≥ на його переваги, наприклад на те, що матер≥ал викладено чудовою украњнською мовою, творчо, з використанн¤м прийом≥в художньоњ л≥тератури (алегор≥й та таке ≥н.). јвтор шуткуЇ, що безперечно допоможе засвоЇнню предмету. Ѕ≥да лише у тому, що це засвоЇнн¤ слугуватиме нев≥рн≥й у¤в≥ про конфл≥кти ≥ конфл≥ктн≥сть у св≥т≥. ≤ це створюЇтьс¤ нев≥дпов≥дн≥стю за ¤к≥стю форми викладенн¤ його зм≥сту, п≥дгрунт¤м чого Ї нев≥рне розум≥нн¤ автором сут≥ процес≥в, що в≥дбуваютьс¤ у св≥т≥ (то не провинна, а його б≥да). Ѕезм≥рн≥сть к≥лькост≥ конфл≥кт≥в та њх розмањтт¤ не дозвол¤ють надати њм Їдину класиф≥кац≥ю та Їдиного визначенн¤, але найб≥льш Їмним ≥ слушним, на наш погл¤д, Ї формулюванн¤, що надане поп≥д заголовком параграфу. ќск≥льки ж час ≥снуванн¤ кожноњ з форм енерг≥њ залежить в≥д њњ зд≥бност≥ втриматис¤ на певному енергетичному р≥вн≥, а це вимагаЇ витрати де¤коњ к≥лькост≥ енерг≥њ, ≥детьс¤ про запас енерг≥њ та здатн≥сть його оновленн¤. ожна форма маЇ визначений запас енерг≥њ, зб≥льшити ¤кий можна (¤к вже в≥дзначили) за рахунок використанн¤ на своњ власн≥ потреби запасу енерг≥њ ≥ншоњ форми. “обто основою конфл≥кт≥в Ї потреба кожноњ з форм енерг≥њ у додатковому запас≥ енерг≥њ, джерелом ¤кого вона вважаЇ запас енерг≥њ ≥нших форм. ” св≥т≥ пост≥йна точитьс¤ боротьба за запаси енерг≥њ. якщо ж виходити з одного з головних закон≥в св≥ту про незм≥нн≥сть загальноњ к≥лькост≥ енерг≥њ у ньому, стане зрозум≥лим, чому зб≥льшенн¤ одн≥Їњ зформ енерг≥њ неодм≥нно пов'¤зано з зникненн¤м ≥ншоњ форми енерг≥њ. “ак, усьогоденн≥ лише три б≥оенергетичн≥ форми енерг≥њ пост≥йно зб≥льшують свою чисельн≥сть: люди, таргани та пацюки. ≤нш≥ ж форми б≥олог≥чно орган≥зованоњ енерг≥њ зникають, переход¤чи у запаси енерг≥њ, ¤к≥ використовуютьс¤ зростаючими формами. ј зростаюч≥ форми удосконалюютьс¤, швидко пристосовуючись до нових умов ≥снуванн¤, ¤к≥ ≥нод≥ вигл¤дають ¤к неприродн≥ (так,Фпологовий будинокФ пацюк≥в знаходили у морозильнику з температурою м≥нус 40 градус≥в за ÷ельс≥Їм, але маленьк≥ пацюки виживали). “ѕ стверджуЇ, що св≥т неможна розпод≥л¤ти на живий та неживий, що к≥льк≥сть форм енерг≥њ на «емл≥ Ї обмеженою /41/, ≥ це стосуЇтьс¤ ус≥х форм енерг≥њ, ¤к≥ ≥снують у св≥т≥. јле у на¤вному досл≥дженн≥ йдетьс¤ про людину та угрупованн¤ людей. “ому розгл¤немо ≥снуванн¤ саме цих форм енерг≥њ. ќтриманн¤ енерг≥њ завд¤ки споживанню ≥нших форм через травленн¤, диханн¤ та через шк≥ру призводить до винищенн¤ форм, що споживаютьс¤. ќднак це не робить ≥снуванн¤ людини б≥льш безпечним, н≥ж ≥снуванн¤ будь-¤коњ ≥ншоњ форми енерг≥њ у св≥т≥. ѕерш за все тому, що головна причина ≥снуванн¤ конфл≥кт≥в залишаЇтьс¤ незм≥нною. ожна людина прагне продовжити час свого ≥снуванн¤ (св≥домо або н≥), а запаси њњ енерг≥њ Ї обмеженими. “ому по¤ва новоњ людини створюЇ потенц≥йний конфл≥кт м≥ж людьми, адже маЇ бути зробленим перерозпод≥л, у результат≥ ¤кого ≥нш≥ люди мають втратити певну частку свого життЇвого ресурсу (тобто запасу енерг≥њ), ≥, тим самим зменшити час свого ≥снуванн¤ у св≥т≥. ” боротьб≥ з ≥ншими формами енерг≥њ людство прийшло до поЇднанн¤ зусиль з метою загарбанн¤ запас≥в енерг≥њ ≥нших форм. —аме завд¤ки цьому пост≥йно зростаЇ чисельн≥сть людства. јле ≥ в середин≥ людства ≥снують конфл≥кти, ¤к≥ грунтуютьс¤ на тих самих засадах: людина або угрупованн¤ вол≥ють зб≥льшити св≥й запас енерг≥њ через поглинанн¤ запасу енерг≥њ ≥ншоњ людини або ≥ншого угрупованн¤ (сусп≥льства). ƒл¤ чого застосовуютьс¤ р≥зн≥ засоби: в≥д кан≥бал≥зму та нев≥льництва, до п≥дпор¤дкуванн¤ силою або угодами (у цьому м≥сц≥ доречно нагадати, що запоб≥ганн¤ або уникненн¤ загостренн¤ конфл≥кт≥в багато людей пов'¤зуЇ з результатами перемовин. ѕриб≥чники такого вар≥анту вир≥шенн¤ конфл≥кту спираютьс¤ на шерег теоретичних розробок з цього приводу (зокрема на /56, 57, 58/). Ќасправд≥ ж переговори Ї слушною зброЇю лише там, де обидв≥ конфл≥ктуюч≥ сторони зац≥кавлен≥ у його мирному врегулюванн≥. Ќатом≥сть у житт≥ пануЇ ≥нший спос≥б п≥дкоренн¤ силою, при цьому сила може бути ¤к ф≥зичною, в≥йськовою, економ≥чною, переконанн¤, так ≥ у можливост≥ використанн¤ б≥льш ефективних переваг, що маЇ та чи ≥нша сторона. ќск≥льки ж мова ≥де про специф≥ку використанн¤ “ѕ державними службовц¤ми та спец≥альними службами, не будемо зупин¤тис¤ на переговорних процесах. ƒо реч≥, одним з р≥зновид≥в зб≥льшенн¤ запасу енерг≥њ Ї њњ рац≥ональне використанн¤. ƒл¤ цього люди й поЇднують своњзусилл¤, щоб кожнийробив те, що може робити краще за ≥нших, тобто з найменшими витратами енерг≥њ. ” п≥дсумку виграють ус≥, що поЇдналис¤. ќдним з найпоширен≥ших р≥зновид≥в такого поЇднанн¤ Ї шлюб. ƒружина (або дружини) та чолов≥к використовують своњ запаси енерг≥њ на загальн≥ потреби родини (у к≥нцевому п≥дсумку на потреби кожного з член≥в родини). јле кожний робить те, що вм≥Ї робити краще. „ерез це в≥к одружених чолов≥к≥в за статистикою б≥льш подовжений н≥ж одинак≥в /59/. “епер можемо сказати, що з'¤сували суть конфл≥кту та його п≥дгрунт¤. “реба ще зазначити, що визнана суть про¤вл¤Їтьс¤ у безл≥ч≥ р≥зновид≥в та вид≥в конфл≥кт≥в через що здаЇтьс¤, що й суть конфл≥кт≥в також маЇ безл≥ч вдач. јле ус≥ вони - лише р≥зновиди Їдиноњ сут≥, що ж до використанн¤ “ѕ , то треба зазначити - ≥снуЇдва його способи: пасивний та активний. ѕасивний - оч≥куванн¤ або веденн¤ переговорних процес≥в. јктивний - використанн¤ “ѕ дл¤ виклику або реструктуризац≥њ конфл≥кту. ожний з способ≥в маЇ вади та переваги. ’оча дл¤ спецслужб, ¤к≥ звикли до ризик≥в, другий спос≥б Ї б≥льш ефективним. |