√ерб экономической безопасности. јвт.св. от 4.04.2002 г. є5471. √ерб економiчноњ безпеки. јвт.св. вiд 4.04.2002 р. є5471.Ё ќЌќћ»„≈— јя Ѕ≈«ќѕј—Ќќ—“№ - ≈ ќЌќћ≤„Ќј Ѕ≈«ѕ≈ ј

—оц≥альн≥ в≥дносини в аспект≥ забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки

”крањнське сусп≥льство швидко наближаЇтьс¤ до справжньоњ демократ≥њ. ¬се б≥льшого значенн¤ набувають ≥нтереси людини Ч громад¤нина. ѕол≥тики починають звертатис¤ до народу не лише напередодн≥ вибор≥в. јдже громадська думка все б≥льше впливаЇ на переб≥г под≥й в наш≥й крањн≥. ѕрограма ур¤ду ¬. ёщенка У–еформи заради добробутуФ н≥кого не ввела в оману. јдже кожний в≥дчув на своЇму бюджет≥ та житт≥, що на тл≥ зростанн¤ економ≥ки реальн≥ доходи населенн¤ зменшились.

“реба в≥ддати належне новому ур¤дов≥: в≥н одразу оц≥нив ситуац≥ю ≥ перейшов в≥д сл≥в до справ. ”р¤д п≥дтримав також ѕрезидент виданн¤м ”казу Уѕро стратег≥ю подоланн¤ б≥дност≥Ф. ÷е обумовлюЇ певну зм≥ну акцент≥в в економ≥чн≥й пол≥тиц≥ ”крањни.

ƒл¤ того, аби гасло перетворилос¤ на програму д≥й, сл≥д визначитись ≥з пр≥оритетами витрачанн¤ кошт≥в ƒержавного бюджету. ”крањнська держава не ћоже соб≥ дозволити утриманн¤ 400-тис¤чного в≥йська. “им б≥льше, що в цьому немаЇ жодного сенсу. Ќаша крањна, на щаст¤, не бере участ≥ у в≥йнах. ¬≥йськова доктрина повинна в≥дпов≥дати можливост¤м ≥ потребам украњнськоњ держави. ¬≥йсько сл≥д скоротити ≥ перевести на контрактну основу не до 2015 року, ¤к це пропонуЇ д≥юча ƒоктрина, а у найкоротший терм≥н (наприклад, ще у 1998 роц≥ розроблено б≥знес-план переведенн¤ в≥йська на контрактну основу за 2 роки). “од≥ заощаджен≥ кошти можна витратити на проведенн¤ державою соц≥альне спр¤мованоњ пол≥тики, дл¤ реал≥зац≥њ ¤коњ пропонуЇтьс¤ застосуванн¤ тих засоб≥в ≥ заход≥в, ¤к≥, на наш погл¤д, допоможуть дос¤г-ти визначеноњ мети Ч подоланн¤ б≥дност≥.

ѕередус≥м, програми ур¤ду повинн≥ бути комплексними ≥ системними. “ому що будь-¤ка д≥¤, що не пов'¤зана з ус≥Їю програмою, гальмуЇ перетворенн¤. Ќижче буде запропоновано один ≥з вар≥ант≥в побудови такоњ системи.

” 2001 роц≥ ”крањна отримала рекордний урожай. “ак само й ≥нш≥ крањни. ¬ результат≥ т≥, хто вирощував пшеницю, можуть постраждати через зниженн¤ ц≥н ¤к на внутр≥шн≥х, так ≥ на св≥тових ринках: њхн≥й доробок може ви¤витис¤ нав≥ть меншим, н≥ж у неврожайн≥ роки. јле так не повинно бути: результат маЇ в≥дпов≥дати витраченим зусилл¤м.

¬иход¤чи з цього, м≥н≥стр јѕ  пооб≥ц¤в, що ур¤д втримаЇ ц≥ни на р≥вн≥ минулого року. ѕроте факти поки що св≥дчать, що ур¤д не в змоз≥ до-держати дане слово. ƒос≥ до ƒержавного резерву придбано лише 300 тис. тонн пшениц≥, а за кордон вже вивезено 500 тис. тонн. —ел¤ни втрачають дов≥ру до ур¤ду. ¬≥д такого переб≥гу под≥й не виграЇ н≥хто. як же треба д≥¤ти дал≥?

«агальнов≥домо, що хл≥б Ч найголовн≥ший продукт споживанн¤ в ”крањн≥. ѕричому в≥н Ї основним дл¤ найменш забезпечених верств населенн¤: пенс≥онер≥в, безроб≥тних, багатод≥тних родин, жебрак≥в тощо. Ѕорючис¤ з б≥дн≥стю, в першу чергу сл≥д надати допомогу саме цим верствам населенн¤. ѕропонуЇтьс¤ запровадити видачу безкоштовних талон≥в на хл≥б ус≥м згаданим люд¤м. Ќаприклад, по 0.5 кг хл≥ба на день. ј хл≥б пекти з пшениц≥, ¤ку держава закупить у украњнських виробник≥в за домовленою ц≥ною. ¬одночас, маЇмо вир≥шити проблему забезпеченн¤ с≥вби наступного врожаю, надаючи пальне, добрива, нас≥нн¤ не на кредитн≥й основ≥, а за грош≥, одержан≥ в≥д продажу пшениц≥ держав≥. «апаси ƒержавного резерву також треба зб≥льшити, скуповуючи у сел¤н пшеницю лише третього класу (з клейковиною 29%) за домовленою ц≥ною.

¬иникаЇ природне запитанн¤: де ж на все це вз¤ти грош≥? ƒл¤ цього треба реал≥зувати низку заход≥в. «окрема, започаткувати державну позику дл¤ с≥льськогосподарських виробник≥в, обл≥гац≥њ ¤коњ можна обм≥нювати на вищезазначен≥ товари ≥ розраховуватис¤ ними в дещо б≥льш≥й вартост≥. ¬вести державне страхуванн¤ (ошукан≥ недержавними страховими компан≥¤ми громад¤ни навр¤д чи њм пов≥р¤ть, а держав≥ Ч пов≥р¤ть) майна: дач (дачних д≥л¤нок), автомоб≥л≥в, квартир, спадщини, банк≥вських рахунк≥в тощо. «апропонованим шл¤хом вдастьс¤ одночасно вир≥шити низку проблем: реально п≥двищити добробут найменш забезпечених прошарк≥в населенн¤, зб≥льшити њхню куп≥вельну спроможн≥сть (зам≥сть хл≥ба вони матимуть змогу купувати щось ≥нше), додержати даного слова ≥ тим п≥дтримати дов≥ру до ур¤ду, зменшити тиск на ƒержавний бюджет 2002 року через в≥дсутн≥сть погреби наданн¤ п≥льгових кредит≥в селу, заздалег≥дь забезпечити с≥льгоспвиробник≥в ус≥м потр≥бним дл¤ с≥вби; зб≥льшити њхн≥й добробут за рахунок закуп≥вл≥ у них врожаю за домовленою ц≥ною ≥ тим зб≥льшити њхню куп≥вельну спроможн≥сть; п≥двищити економ≥чну незалежн≥сть держави ≥ людини через зб≥льшенн¤ запас≥в хл≥ба; уникнути сезонного п≥двищенн¤ ц≥н на пальне та мастила, закласти основу комплексного забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки. ƒл¤ реал≥зац≥њ накресленого потр≥бн≥ посл≥довн≥ та ц≥леспр¤мован≥ д≥њ управл≥нських структур.

Ќев≥рне розум≥нн¤ (або небажанн¤ в≥рно розум≥ти) . пон¤тт¤ адресноњ допомоги не дозвол¤Ї проводити ефективну пол≥тику в царин≥ соц≥ального житт¤ сусп≥льства. ”св≥домивши, що потреби особи набирають все б≥льшоњ ваги, треба зм≥нити ≥ розум≥нн¤ адресност≥ Ч надавати допомогу не певним верствам населенн¤, а конкретн≥й особ≥.

≤ саме т≥й, ¤ка њњ потребуЇ. ƒл¤ цього сусп≥льство сл≥д розпод≥лити за трьома матриц¤ми: за в≥ковою, статевою ознаками та за належн≥стю до соц≥альноњ групи.

«а в≥ком пропонуЇмо встановити наступн≥ групи: до 15 рок≥в, в≥д 16 до 30 рок≥в, в≥д 31 до 50 рок≥в, в≥д 51 до 60 рок≥в, в≥д 60 ≥ б≥льше рок≥в. «а статевою ознакою, зрозум≥ло, групи чолов≥чоњ та ж≥ночоњ стат≥.

«а належн≥стю до соц≥альноњ групи сусп≥льство можна розпод≥лити так: незабезпечен≥ (м≥н≥мальна пенс≥¤, м≥н≥мальний дох≥д, що не забезпечуЇ придбанн¤ Успоживчого кошикаФ в рег≥он≥ проживанн¤); малозабезпечен≥ (дох≥д нижчий за межу б≥дност≥); середнього статку (дох≥д в середньому на одну особу вдв≥ч≥ б≥льший в≥д вартост≥ Укошика споживачаФ в даному рег≥он≥); добре забезпечен≥. ќстанн¤ група соц≥альноњ допомоги не потребуЇ, але держава ≥ по в≥дношенню до нењ повинна визначити л≥н≥ю своЇњ повед≥нки.

” встановленн≥ статусу особи потр≥бно враховувати на¤вн≥сть нерухомост≥. ƒержава може застосувати найр≥зноман≥тн≥ш≥ заходи та засоби щодо використанн¤ нерухомост≥, ¤ка належить тим, хто потребуЇ допомоги сусп≥льства (поки що ц≥ люди сам≥ вир≥шують своњ проблеми ≥ часто-густо потрапл¤ють у лабети шахрањв, а пот≥м звертаютьс¤ до держави по допомогу).

Ќеважко встановити, що у кожноњ ≥з зазначених груп своњ негаразди. —каж≥мо, перш≥й в≥ков≥й груп≥ треба спри¤ти у ф≥зичному зм≥цненн≥, друга проходить фазу становленн¤, здобутт¤ осв≥ти, помешканн¤, створенн¤ родини, веденн¤ боротьби за власне м≥сце в сусп≥льств≥. ј останн¤ група вже не ц≥кавитьс¤ ус≥м цим, проте потребуЇ ф≥зичноњ допомоги, наданн¤ л≥к≥в та л≥карськоњ допомоги, маЇ потребу в допомоз≥ дл¤ захисту своњх прав на нерухом≥сть.  ожна з груп вимагаЇ специф≥чноњ соц≥альноњ пол≥тики. “ому державн≥ програми повинн≥ бути переор≥Їнтованими за потребами кожноњ з в≥кових, статевих та соц≥альних груп, а зусилл¤ держави потр≥бно диференц≥ювати в залежност≥ в≥д мети: ¤кщо треба п≥двищити народжуван≥сть, перевага надаЇтьс¤ друг≥й та трет≥й в≥ковим групам; ¤кщо ж мета у зб≥льшенн≥ терм≥ну житт¤ Ч передостанн≥й та останн≥й.

Ќайб≥льша ж потреба ус≥х груп Ч у правовому захист≥, ¤кий сьогодн≥ можуть соб≥ дозволити лише заможн≥ люди, що належать до останн≥х двох соц≥альних груп. јдже правильне застосуванн¤ закон≥в вимагаЇ спец≥альних знань, а послуги фах≥вц≥в досить дорог≥, тому основна маса населенн¤ не здатна платити за юридичн≥ послуги. ¬≥дтак на певний терм≥н (5 або 10 рок≥в) треба створити спец≥альн≥ державн≥ установи, ¤к≥ б безкоштовно захищали права людини-громад¤нина.

ѕ≥д час ¬еликоњ депрес≥њ в —Ўј були введен≥ закони про заборону використанн¤ дит¤чоњ прац≥, заборону б≥льшоњ, н≥ж 8 годин тривалост≥ робочого дн¤ та визначенн¤ м≥н≥мальноњ плати за годину роботи. ƒержава вз¤ла њхнЇ додержанн¤ п≥д особистий контроль, що переконало б≥льш≥сть американц≥в у тому, що нею захищаютьс¤ права простоњ людини, ≥ надало змогу кожному громад¤нинов≥ захистити себе в≥д свав≥лл¤ приватних власник≥в-п≥дприЇмц≥в. ”крањнська держава прийн¤ла р≥шенн¤ про зб≥льшенн¤ зароб≥тноњ плати в осв≥т¤нськ≥й галуз≥ господарства, а власники приватних вищих навчальних заклад≥в таке р≥шенн¤ про≥гнорували. “аким чином, значна к≥льк≥сть висококвал≥ф≥кованих фах≥вц≥в не п≥двищила свою куп≥вельну спроможн≥сть (при цьому власники вуз≥в плату за навчанн¤ п≥двищили), що гальмуЇ просуванн¤ ”крањни до св≥товоњ економ≥ки ≥ зб≥льшуЇ к≥льк≥сть б≥дних. ¬решт≥-решт в вузах залишаютьс¤ викладач≥ не найвищоњ квал≥ф≥кац≥њ не здатн≥ навчити молоде покол≥нн¤ закону.

¬иход¤чи з цього, пропонуЇмо внести до Ѕюджету-2002 та до в≥дпов≥дних соц≥альних програм ур¤ду наступне:
1. —творити в ”крањн≥ зм≥шану сол≥дарно-накопичувальну систему, зг≥дно з ¤кою ус≥ ф≥нансов≥ надходженн¤ на соц≥альний захист мають надходити на особистий банк≥вський рахунок кожного працюю-чого ≥ витрачатис¤ за його власним розсудом: на л≥куванн¤, оздоровленн¤ чи на в≥дкритт¤ власного п≥дприЇмства.
2. —творити державну систему правового захисту особи, ¤ка б надавала ус≥ юридичн≥ послуги (в≥д порад до п≥дготовки та захисту справ у суд≥) за державний кошт кожному, хто до нењ звернетьс¤.
3. ¬вести систему державного страхуванн¤ майна громад¤н з найменшими внесками та державними гарант≥¤ми.
4. ѕровести комплексну операц≥ю У«акуп≥вл¤Чгодуванн¤Чп≥дготовка врожаю Ч зб≥льшенн¤ запас≥вФ.
5. ѕереробити ус≥ програми соц≥ального спр¤муванн¤ з урахуванн¤м нового визначенн¤ терм≥на Уадресна допомогаФ.
6. ѕеретворити ћ≥н≥стерство прац≥ ≥ соц≥альноњ пол≥тики ”крањни на ћ≥н≥стерство захисту людини, доручивши йому виконанн¤ зазначених завдань, п≥дпор¤дкувати йому ѕенс≥йний фонд, ”правл≥нн¤ медицини, геронтолог≥њ ≥ ”правл≥нн¤ материнства та дитинства ћ≥н≥стерства охорони здоров'¤ та ”правл≥нн¤ правового захисту людини ћ≥н≥стерства юстиц≥њ ”крањни.
7. ѕереробити ¬≥йськову доктрину ”крањни з метою найскор≥шого переведенн¤ в≥йська на контрактну основу, скороченн¤ чисельност≥ та витрат на його утриманн¤.
8. «абезпечити ф≥нансуванн¤ запропонованих перетворень через перерозпод≥л витрат ƒержавного бюджету ”крањни та в≥днайденн¤ нових джерел ф≥нансуванн¤.

ѕастернак-“аранушенко √. ј.

«б≥рник наукових статей "Ѕезпека економ≥чних трансформац≥й"
"¬≥д соц≥ального забезпеченн¤ до соц≥альноњ пол≥тики"
¬ипуск 16, 2001

<<√лавна¤

     
    
     

© √еннадий ѕастернак-“аранушенко, 2003-2004. ћатериалы сайта разрешаетс¤ использовать только со ссылкой на автора. © √еннадiй ѕастернак-“аранушенко, 2003-2004. ћатерiали сайту дозвол¤Їтьс¤ використовувати тiльки iз посиланн¤м на автора.

Hosted by uCoz