√ерб экономической безопасности. јвт.св. от 4.04.2002 г. є5471. √ерб економiчноњ безпеки. јвт.св. вiд 4.04.2002 р. є5471.Ё ќЌќћ»„≈— јя Ѕ≈«ќѕј—Ќќ—“№ - ≈ ќЌќћ≤„Ќј Ѕ≈«ѕ≈ ј

” кол≥ економ≥чних небезпек

«добувши незалежн≥сть, ”крањна з≥ткнулас¤ з принципово новими проблемами Ч ми ув≥йшли у св≥т, де пануЇ жорстока пол≥тична й економ≥чна конкуренц≥¤. ѕор¤д з природними час в≥д часу виникають штучно створен≥ кризов≥ ¤вища та ситуац≥њ Ч могутнЇ знар¤дд¤ у конкурентн≥й боротьб≥ на м≥жнародному р≥вн≥. як≥ ж механ≥зми застосовуютьс¤ у цьому змаганн≥ за "м≥сце п≥д сонцем"? яким економ≥чним небезпекам, що загрожують нам ≥з-зовн≥, сл≥д запоб≥гати?

√оловна передумова забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки держави Ч розум≥нн¤ причин будь-¤ких неспод≥ваних зм≥н, ум≥нн¤ визначити, ¤к≥ саме економ≥чн≥ загрози сто¤ть за ними. (ѕор≥вн¤ймо з≥ станом людського орган≥зму: п≥двищена температура св≥дчить про хворобливий стан, проте не вказуЇ, що Ї його причиною. ј без цього не можна ефективно л≥кувати.)

—початку треба визначити, чи Ї на¤вний стан результатом природних процес≥в або ж насл≥дком штучно створених обставин. якщо з'¤суЇтьс¤, що дан≥ умови створен≥ штучно, треба д≥знатис¤, ¤к≥ засоби дл¤ цього використан≥. ≤ тод≥ вже вжити в≥дпов≥дних заход≥в.

ўодо природних процес≥в, ¤к≥ зумовлюють зм≥ни стану економ≥чноњ безпеки, то до них треба в≥днести звичайний х≥д ≥стор≥њ, спр¤муванн¤ розвитку людства до найб≥льш рац≥онального використанн¤ ресурс≥в, наближенн¤ до св≥тового р≥вн¤ економ≥чних показник≥в р≥зних крањн (зокрема ц≥н, паритету валют тощо) та де¤к≥ ≥нш≥ ¤вища.

Ўтучн≥ ж обставини створюютьс¤ конкурентами: крањнами, п≥дприЇмствами, окремими людьми. ѕри цьому найчаст≥ше використовують економ≥чну зброю. Ќаведемо при-клади де¤ких р≥зновид≥в економ≥чноњ зброњ.

≈коном≥чна блокада. ÷е Ч найдавн≥ший вид економ≥чноњ зброњ. ¬икористовуЇтьс¤ ¤к окремо, так ≥ разом з ≥ншими засобами впливу та примусу (воЇнн≥ д≥њ, пол≥тичний тиск тощо). Ќайб≥льш ефективною ви¤вилас¤ п≥д час боротьби з апартењдом (ѕ≥вденно-јфриканська –еспубл≥ка) та расизмом (режим яна —м≥та в –одез≥њ). Ќеефективна ¤к зас≥б впливу на ≥деолог≥чно активн≥ ≥ тотал≥тарн≥ сусп≥льства. (≈коном≥чна блокада  уби понад 30 рок≥в н≥чого не дала њњ орган≥заторам Ч —Ўј. “ак само внасл≥док економ≥чноњ блокади ≤раку режим —аддама ’усейна лише зм≥цнив своњ пол≥тичн≥ позиц≥њ в ≥сламському св≥т≥.) —уть цього виду зброњ пол¤гаЇ у заборон≥ п≥дтримувати економ≥чн≥ стосунки з певною крањною з метою послабленн¤ ≥снуючого там режиму, пол≥тичного чи державного ладу. “ака заборона може поширюватис¤ на всю св≥тову сп≥льноту або на ¤кесь угрупованн¤ держав.

≈коном≥чний диктат Ч зас≥б, ¤кий грунтуЇтьс¤ на створенн≥ умов повноњ залежност≥ даноњ крањни в≥д постачанн¤ певних вид≥в ресурс≥в. ”крањна в≥д самого початку свого незалежного ≥снуванн¤ в≥дчула на соб≥ спроби економ≥чного диктату з боку крањн Ч колишн≥х Убратн≥х республ≥кФ —–—–.  олишн≥й президент –ос≥њ Ѕ. ™льцин неодноразово погрожував Узакрити краникФ, тобто припинити постачанн¤ нафти й газу з –ос≥њ до ”крањни, ¤кщо наша держава не п≥де на поступки, ¤к≥ вочевидь суперечили б њњ статусу суверенноњ держави. ”крањна платить $80 за 1000 куб. м рос≥йського газу, тод≥ ¤к Ќ≥меччина, до ¤коњ цей газ ≥де по украњнськ≥й територ≥њ, долаючи в≥дстань у 1500-2000 км, платить лише $34. “аким чином, наша крањна за р≥к додатково витрачаЇ $2 млрд., тобто 20% доходноњ частини власного державного бюджету. „ерез в≥дсутн≥сть альтернативних джерел постачанн¤ енергонос≥њв ”крањна в≥дчуваЇ такий економ≥чний тиск пост≥йно.

≈коном≥чний розбаланс. ” кожн≥й крањн≥ ≥снуЇ певний розбаланс в економ≥чному розвитку рег≥он≥в. ≤ це часто стаЇ джерелом внутр≥шньоњ напруженост≥.  оли зб≥льшити його вище критичноњ меж≥, почнутьс¤ ≥стотн≥ неприЇмност≥. ћ≥ж ≥нтересами рег≥он≥в пост≥йно Ї суперечн≥сть, ¤ка про¤вл¤Їтьс¤ у загостренн≥ локальних конфл≥кт≥в, боротьб≥ за розпод≥л державноњ допомоги або зменшенн≥ видатк≥в на загальнодержавн≥ потреби, одержанн≥ п≥льгових кредит≥в, ≥нвестиц≥й, кошт≥в на розвиток м≥сцевоњ економ≥ки тощо. ¬≥домо, що ≥нтереси рег≥он≥в лоб≥юють њхн≥ представники у вищих законодавчих та виконав-чих органах влади. «а таких умов лоб≥юванн¤ посилюЇтьс¤, а протисто¤нн¤ рег≥он≥в зростаЇ. “од≥ внутр≥шн≥ суперечност≥ у держав≥ за значим≥стю переважають зовн≥шн≥, крањна в≥дчуваЇ дисбаланс. ѕочинаЇтьс¤ внутр≥шньопол≥тична криза, що може при-звести до зростанн¤ соц≥альноњ напруженост≥, нав≥ть до зм≥ни ур¤ду, а в максимум≥ Ч до в≥докремленн¤ рег≥он≥в в≥д держави та њњ руйнац≥њ. ¬се це п≥дриваЇ конкурентоспроможн≥сть держави на зовн≥шньопол≥тичн≥й арен≥ та св≥тових ринках. (’оч ≥нод≥ трапл¤Їтьс¤, що крањна, ¤ка провокуЇ в ≥нш≥й умови дл¤ кризи, сама перетворюЇтьс¤ на жертву власних ≥нтриг.)

як саме застосовують економ≥чний розбаланс? ¬ивчивши внутр≥шньопол≥тичний стан крањни, визначають р≥вень соц≥альноњ напруженост≥ у стосунках м≥ж рег≥онами, з'¤совують њњ причини. якщо вони зумовлен≥ р≥зницею у р≥вн≥ економ≥чного розвитку або в структур≥ економ≥ки, вдаютьс¤ до Уметоду внесенн¤Ф. —уть його пол¤гаЇ в економ≥чних заходах, ¤к≥ мають на мет≥ зб≥льшенн¤ розриву в розвитку рег≥он≥в.

Ќа практиц≥ дл¤ цього робл¤ть Уф≥нансов≥ ≥н'Їкц≥њФ через створенн¤ закордонних ф≥рм, њхн≥х ф≥л≥й або Уджойнт венчурФ Ч сп≥льних п≥дприЇмств. ћаючи дл¤ того потр≥бн≥ кошти, можна за короткий час Увит¤гтиФ розвиток одного з рег≥он≥в крањни-суперника на значно вищий в≥д ≥нших р≥вень. ≤ це автоматично призведе до згубних результат≥в. ѕ≥дсилити ефект можна, використовуючи Уагент≥в впливуФ в парламент≥ або органах виконавчоњ влади через лоб≥юванн¤ ними ≥нтерес≥в даного рег≥ону. ÷е Ч пр¤мий метод. ¬≥н результативний, коли накладаЇтьс¤ на вже ≥снуючу нер≥вн≥сть у розвитку ≥ на давно налагоджен≥ м≥цн≥ економ≥чн≥ зв'¤зки Удержави-диверсантаФ з конкретними рег≥онами. “аке Уп≥д≥гр≥ванн¤Ф негативних процес≥в стало одн≥Їю з головних причин розпаду —‘–ё.

ѕротилежний метод пол¤гаЇ у навмисному провокуванн≥ пог≥ршенн¤ економ≥ки найменш розвиненого рег≥ону. ¬ цьому раз≥ використовують так≥ засоби, ¤к спад виробництва та послуг ≥ зростанн¤ безроб≥тт¤. Ќаприклад, у рег≥он≥, розташованому поруч, в≥дкривають ф≥рми або њхн≥ ф≥л≥њ, зароб≥тна платн¤ в ¤ких вища в≥д середньоњ у слабкому рег≥он≥. ÷е призводить до перепливу населенн¤, знекровленн¤ слабкого рег≥ону шл¤хом зменшенн¤ економ≥чно активноњ частини населенн¤, а також обс¤гу збиранн¤ податк≥в. ≤нод≥ також викупають контрольн≥ пакети акц≥й м≥сцевих ф≥рм з найб≥льшою чисельн≥стю працюючих, а пот≥м припин¤ють виробництво.

≈коном≥чна експанс≥¤ маЇ к≥лька р≥зновид≥в. ¬она буваЇ експортна та ≥мпортна (тобто зовн≥шн¤ та внутр≥шн¤). «алежно в≥д ресурс≥в, що використовуютьс¤ ¤к знар¤дд¤, експанс≥ю под≥л¤ють на ф≥нансову, трудову й товарну.

‘≥нансова експанс≥¤ реал≥зуЇтьс¤ шл¤хом захопленн¤ ф≥нансово-кредитноњ системи крањни. ѕасивно Ч наданн¤м кредит≥в, активно Ч скуповуванн¤м акц≥й найб≥льших банк≥в та ф≥рм. ѕерший вид даЇ можлив≥сть впливати без пр¤мого керуванн¤ банком або ф≥рмою на м≥сц≥. “иск зд≥йснюЇтьс¤ борговими зобов'¤занн¤ми, прив'¤зкою економ≥ки крањни до зовн≥шнього донорства ≥ використанн¤м ц≥Їњ УзвичкиФ. јктивна ж експанс≥¤ фактично руйнуЇ незалежн≥сть економ≥ки, а отже, ≥ пол≥тику крањни.
ѕ≥д час воЇн крањни-протиборц≥ часто намагаютьс¤ п≥д≥рвати дов≥ру до валюти супротивника, використовуючи дл¤ цього фальшив≥ грош≥. “а це вже не ф≥нансова експанс≥¤, а ф≥нансова диверс≥¤.

“рудова економ≥чна експанс≥¤ створюЇ залежн≥сть економ≥ки крањни в≥д використанн¤ робочоњ сили ≥ншоњ. ѕасивна Ч пов≥льне наповненн¤ ринку прац≥ роб≥тниками-≥ноземц¤ми, котр≥ прињзд¤ть лише а тимчасов≥ зароб≥тки. јктивна Ч наповнюванн¤ крањни ≥мм≥грантами, що перењжджають на пост≥йне проживанн¤. ¬ обох випадках зац≥кавлена крањна використовуЇ власн≥ ресурси й можливост≥ дл¤ спри¤нн¤ Удиверс≥йномуФ потоку робочоњ сили. ѕасивна експанс≥¤ не завжди використовуЇтьс¤ дл¤ зб≥льшенн¤ залежност≥ ≥ншоњ крањни, част≥ше Ч дл¤ пол≥пшенн¤ стану власноњ економ≥ки ≥ соц≥ального кл≥мату. јктивна ж завжди спр¤мована на п≥дпор¤дкуванн¤ економ≥ки й пол≥тики ≥ншоњ крањни ≥нтересам крањни-експанс≥он≥ста 1 .

“оварна економ≥чна експанс≥¤ Ч захопленн¤ внутр≥шн≥х ринк≥в крањни товарами ≥ншоњ держави. ќсобливо ефективна, коли в≥дсутн¤ альтернатива (¤к це в≥дбуваЇтьс¤ ≥з забезпеченн¤м ”крањни енергонос≥¤ми). ¬она здатна спонукати крањну, ¤ка потрапл¤Ї у залежн≥сть, до прийн¤тт¤ економ≥чних ≥ пол≥тичних р≥шень, що суперечать њњ нац≥ональним ≥нтересам ≥ УграютьФ на ≥нтереси крањни-монопол≥ста.

‘≥нансов≥ кризи Ч найб≥льш гостре знар¤дд¤. «азвичай вони створюютьс¤ штучно через викуп акц≥й найб≥льших компан≥й, а пот≥м њх одномоментним викиданн¤м у продаж за низькими ц≥нами (перший шл¤х) або через скуповуванн¤ значноњ к≥лькост≥ нац≥ональноњ валюти (гот≥вкою) з одномоментним њњ використанн¤м дл¤ закуп≥вл≥ ≥ноземноњ валюти (¤к правило, долар≥в —Ўј), що р≥зко знижуЇ курс нац≥ональноњ валюти (другий шл¤х). ≤нод≥ одночасно використовують обидва зазначен≥ прийоми. ћехан≥зм побудований на створенн≥ пан≥ки. ƒр≥бн≥ акц≥онери, побоюючись втрати власних див≥денд≥в, починають гар¤чкове продавати акц≥њ та забирати вклади з банк≥в, через що нац≥ональна валюта ще б≥льше знец≥нюЇтьс¤. ¬одночас зростають ц≥ни та зб≥льшуЇтьс¤ платн¤ за наданн¤ кредит≥в. Ќайб≥льш вразливими Ї крањни з розвиненими фондовими б≥ржами 2.
‘≥нансов≥ кризи под≥л¤ють на короткочасн≥ й тривал≥. ќдна з останн≥х розпочалас¤ у 1977 р. й триваЇ дос≥. ѕри цьому велике значенн¤ маЇ те, що ≥снуЇ загальносв≥това ф≥нансова система. „ерез це криза в одн≥й крањн≥ в≥дбиваЇтьс¤ на стан≥ ф≥нанс≥в та економ≥ц≥ ≥нших, ≥ це подеколи робить кризу перманентною, УпереливаЇФ њњ з одн≥Їњ крањни до ≥ншоњ 3.
ћоже скластис¤ враженн¤, що св≥том керують через ф≥нанси. „и так це? ѕевною м≥рою. ѕередус≥м тому, що з р≥зних груп ресурс≥в саме ф≥нансова найб≥льш придатна дл¤ керуванн¤. ѕерем≥щенн¤ значних обс¤г≥в матер≥альних або трудових ресурс≥в потребуЇ використанн¤ величезного парку транспортних засоб≥в та часу. ј часовими ресурсами взагал≥ керувати неможливо. ‘≥нансовими ж ресурсами можна керувати, не в≥дход¤чи в≥д комп'ютера й перенос¤чи цифри з одного рахунку на ≥нший 4.

—при¤нн¤ вивезенню кап≥тал≥в за кордон. ÷≥Їю зброЇю послуговуютьс¤ найчаст≥ше не дл¤ завданн¤ шкоди, а з метою одержанн¤ зиску в≥д використанн¤ ≥ноземних кошт≥в дл¤ розвитку власноњ економ≥ки. —творюютьс¤ офшорн≥ зони, в ¤ких кап≥тал уникаЇ податк≥в та будь-¤ких перев≥рок щодо його походженн¤.

”крањна маЇ сумний досв≥д використанн¤ оф≥ц≥йних канал≥в окремими ф≥рмами та особами дл¤ переведенн¤ кап≥тал≥в за кордон. «а даними м≥н≥стерства економ≥ки, основними ≥нвесторами з ”крањни Ї п≥дприЇмства, що належать до таких галузей,
¤к транспорт Ч 50,5%;
охорона здоров'¤, ф≥зична культура та соц≥альне забезпеченн¤ Ч 15,6%;
буд≥вництво Ч 9,3%; машинобудуванн¤ й металообробка Ч 6,7%.
ќтже, влада знаЇ, ¤к≥ саме галуз≥ найчаст≥ше використовують оф≥ц≥йн≥ канали, щоб перекидати грош≥ за кордон.

” чому сенс вимиванн¤ грошей з крањни? ѕередус≥м Ч у пог≥ршенн≥ ≥нновац≥йноњ ситуац≥њ. ƒругим насл≥дком Ї неможлив≥сть провести моб≥л≥зац≥ю достатньоњ к≥лькост≥ ф≥нансових ресурс≥в у раз≥ потреби боронитис¤ або закупити щось з УкритичногоФ ≥мпорту. “рет≥м Ч пог≥ршенн¤ загальноеконом≥чноњ ситуац≥њ та зменшенн¤ конкурентоспроможност≥ на зовн≥шн≥х ринках.

Ќа завершенн¤ п≥дкреслимо, що перел≥к вид≥в економ≥чноњ зброњ швидко поповнюЇтьс¤. «важаючи на важлив≥сть секретност≥ щодо них, жодна з крањн, що њх застосовуЇ, не оприлюднюЇ ≥нформац≥њ про це. Ќавпаки, усе робитьс¤ дл¤ того, аби штучно викликан≥ економ≥чн≥ негаразди вигл¤дали ц≥лком природними.

«астосуванн¤ будь-¤кого з вид≥в економ≥чноњ зброњ потребуЇ, так би мовити, ≥ндив≥дуального п≥дходу. —права в тому, що за р≥зних умов нав≥ть використанн¤ одного й того самого виду зброњ призводить до р≥зних результат≥в. Ќаприклад, спри¤нн¤ вивезенню кап≥тал≥в за кордон стаЇ ефективн≥шим, коли в крањн≥ пануЇ безлад або ¤кась криза (демограф≥чна, соц≥альна, пол≥тична, економ≥чна тощо). ¬одночас воно несе в соб≥ певну загрозу крањн≥, що надаЇ УпритулокФ чужому кап≥талу. јдже в≥н Ув≥дштовхуЇФ њњ внутр≥шн≥й кап≥тал, звужуючи сферу д≥¤льност≥ банк≥в. ÷е стаЇ значною проблемою |дл¤ таких крањн, ¤к Ўвейцар≥¤, √олланд≥¤, Ѕельг≥¤ та ≥нш≥, котр≥ нагромадили значний кап≥тал ≥ вол≥ли б отримувати в≥д його УроботиФ прибутки. “обто економ≥чна збро¤ Ї гострою з обох бок≥в.

ќргани, що в≥дпов≥дають за безпеку держави, повинн≥ мати достатн≥ можливост≥, щоб пост≥йно контролювати операц≥њ нац≥онального б≥знесу з ≥ноземними партнерами.  р≥м того, сл≥д тримати п≥д нагл¤дом д≥¤льн≥сть банк≥в, котр≥ п≥дтримують д≥лов≥ стосунки з ≥ноземними банками.

ЌагадаЇмо, що не вс≥ негаразди й не завжди Ї результатом застосуванн¤ економ≥чноњ зброњ. ƒо схожих насл≥дк≥в можуть спричинитис¤ також крим≥нальн≥ д≥њ посадових ос≥б, ¤к≥ прагнуть збагатитис¤ або вийти ≥з скрутного ф≥нансового становища. «авданн¤ в≥дпов≥дних орган≥в захисту держави пол¤гаЇ в тому, щоб своЇчасно ви¤вити, що саме стало причиною економ≥чних труднощ≥в.

“ема забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки останн≥м часом стала в ”крањн≥ модною (видруковано багато статей ≥, нав≥ть, монограф≥ю) 5. ≤ так вже склалос¤, що у нас вважаЇтьс¤ обов'¤зковим посиланн¤ на рос≥йський досв≥д. —правд≥, з перших УнезалежнихФ крок≥в ”крањна багато в чому насл≥дувала сус≥дку Ч –ос≥ю. ƒавалас¤ взнаки не т≥льки ментальна звичка прислухатис¤ до голос≥в з ћоскви. —права ще й у тому, що на момент здобутт¤ незалежност≥ наша крањна мала Убутафорськ≥Ф, майже ≥м≥тац≥йн≥ механ≥зми роботи з ≥ншими державами, тому ≥нтелектуальн≥ Узапозиченн¤Ф ≥з «аходу потрапл¤ли до нас через ћоскву. ≤ сьогодн≥ до 95 в≥дсотк≥в фаховоњ л≥тератури завозитьс¤ в ”крањну зв≥дти. Ќасл≥док цього Ч передов≥ ≥дењ з р≥зних галузей знань надход¤ть до нас часто-густо вже в ≥нтерпретац≥њ рос≥йських ≥нтелектуал≥в. ќднак, ¤к сл≥пе насл≥дуванн¤ зах≥дного досв≥ду було вкрай небезпечним дл¤ –ос≥њ, так ≥ нетворче перенесенн¤ рос≥йського досв≥ду на украњнський грунт становить неаби¤ку загрозу дл¤ нашоњ держави. ћабуть, не випадково найб≥льших усп≥х≥в у розбудов≥ незалежних держав спромоглис¤ дос¤гти прибалти Ч наш≥ колишн≥ Уродич≥Ф з —–—–. ѓм вдалос¤ поЇднати передов≥ зах≥дн≥ ≥дењ з власними можливост¤ми. ЌемаЇ жодних сумн≥в≥в, що ”крањн≥ теж треба йти власним шл¤хом.

ћодель забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки, прийн¤та в –ос≥њ, ірунтуЇтьс¤ на пост≥йному спостереженн≥ за Уповед≥нкоюФ загроз ≥ швидкому реагуванн≥, коли вони перетнуть певну межу. ќднак ц¤ модель маЇ значний недол≥к. –≥ч у т≥м, що к≥льк≥сть загроз значною м≥рою залежить в≥д... фантаз≥њ того, хто складаЇ њх перел≥к (творча людина здатна винаходити назви загроз у необмежен≥й к≥лькост≥). „ерез це неефективно витрачаютьс¤ велик≥ ресурси, а лихо може з'¤витис¤ зв≥дти, зв≥дки на нього не чекають.

–ос≥¤ни визначають порогов≥ значенн¤ через р≥вень тих самих показник≥в у Ус≥мкиФ (—Ўј, япон≥¤,  анада, Ќ≥меччина, ¬еликобритан≥¤, ‘ранц≥¤, ≤тал≥¤). “обто прагнуть дос¤гти р≥вн¤ цих показник≥в у найрозвинен≥ших крањнах св≥ту. „ому така система не п≥дходить ”крањн≥? ѕередус≥м через те, що на велик≥ витрати мають право т≥, кому Ї що витрачати. Ќа¤вн≥сть величезних ресурс≥в мало обмежуЇ –ос≥ю в њх використанн≥. ”крањна позбавлена ц≥Їњ переваги ≥ повинна будувати захист на тому, що маЇ. ј це Ч великий науковий потенц≥ал, здатн≥сть учених певною м≥рою компенсувати брак потр≥бних ресурс≥в. (“обто Уне числом, а вм≥нн¤мФ Ч ¤к учив рос≥йський генерал≥симус ќ. —уворов).

”крањнськ≥ вчен≥ тривалий час були попереду в розробках теми економ≥чноњ безпеки держави. „ому ж ми маЇмо коп≥ювати вочевидь недосконале? “им паче, що наша в≥тчизн¤на ситуац≥¤ пом≥тно в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д рос≥йськоњ.

«верн≥мос¤ до суто економ≥чних реал≥й. Ѕезперечно, ”крањна залежить в≥д постачанн¤ енергонос≥њв, бавовни та де¤ких ≥нших вид≥в сировини. ¬ нас немаЇ технолог≥й, що давали б змогу принаймн≥ забезпечити власн≥ потреби в ¤дерному палив≥ (хоч уран у нас Ї). ≈коном≥ка крањни Ї надзвичайно енерговитратною, зор≥Їнтованою на косм≥чно-ракетну, суднобуд≥вну, л≥такобуд≥вну, металург≥йну та ≥нш≥ галуз≥ господарства, ¤кими вона нездатна ефективно керувати через в≥дсутн≥сть замкненого циклу виробництва (скаж≥мо, пол≥гону дл¤ запуску косм≥чних ракет). ћи не маЇмо й частки тих величезних можливостей, що дають змогу –ос≥њ використовувати здеб≥льшого екстенсивн≥ шл¤хи розвитку. ј тому не маЇмо права на так≥ гранд≥озн≥ помилки, що њх майже безнастанно робить –ос≥¤ (один з останн≥х приклад≥в Ч серпнева ф≥нансова криза 1998 року).

«в≥дси напрошуЇтьс¤ очевидний висновок: сама ситуац≥¤ потребуЇ в≥д нас виробленн¤ принципово в≥дм≥нних в≥д рос≥йських конструкц≥й та п≥дход≥в у сфер≥ економ≥чноњ безпеки. Ќам потр≥бн≥ своњ, ориг≥нальн≥ шл¤хи виходу з власних специф≥чних проблем. —каж≥мо, розробка та впровадженн¤ ѕрограми забезпеченн¤ ”крањни альтернативними видами палива дасть змогу повн≥стю розв'¤зати проблему палива.

“ор≥к у нас видобуто 3,8 млн. т нафти, понад 17 млрд. куб. м газу, 61 млн. т вуг≥лл¤, одначе цим власн≥ потреби в нафт≥ та газ≥ далеко не були задоволен≥, а в≥тчизн¤не вуг≥лл¤ коштувало $300 за тонну, тод≥ ¤к у ѕольщ≥ купували його по $50 за тонну. “им часом ”крањна маЇ понад 40% св≥тових чорнозем≥в. ќднак при цьому 192 цукров≥ заводи простоюють через в≥дсутн≥сть сировини, адже у 1999 р. з≥брали лише 13,8 млн. т цукрових бур¤к≥в (дл¤ пор≥вн¤нн¤: у 1990 р. њх з≥брали понад 50 млн. т). ѕос≥вн≥ площ≥ п≥д ц≥Їю культурою скоротилис¤ з 1,6 млн. га до 1,47 га; врожайн≥сть впала з 300 ц/га до 157 ц/га. як тут не згадати досв≥д Ѕразил≥њ, ¤ка п≥д час енергетичних криз 1973 та 1979 рок≥в почала виробл¤ти альтернативне паливо з цукровоњ тростини, а тепер уже понад 70 % њњ автотранспорту працюЇ на цьому палив≥.

™ проблеми, ¤к≥ держава повинна розв'¤зувати у комплекс≥, тобто з урахуванн¤м ус≥х можливих насл≥дк≥в власних д≥й. Ќаприклад, забезпеченн¤ економ≥ки ”крањни достатньою к≥льк≥стю ф≥нансових ресурс≥в ви¤вл¤Їтьс¤ т≥сно пов'¤заним з розвитком ментальноњ складовоњ сусп≥льства. јдже ≥нвестиц≥њ часто просто розкрадаютьс¤, через що потерп≥л≥ ≥нвестори не рекомендують ≥ншим власникам ф≥нанс≥в вкладати грош≥ в економ≥ку ”крањни. “ому сл≥д розробити й впровадити такий механ≥зм залученн¤ ф≥нансових ресурс≥в, ¤кий би запоб≥гав њх розкраданню.

ѕрезидент ”крањни Ћ. ƒ.  учма неодноразово пропонував створити украњнський банк реконструкц≥њ ≥ розвитку, ¤кий мав би завданн¤м п≥дтримку малого б≥знесу. ќднак з цього поки що н≥чого не виходить, бо ≥ноземц≥ не в≥р¤ть запевненн¤м у збережност≥ њхн≥х кап≥тал≥в. ” них Ї в цьому негативний досв≥д. ўе на початку незалежного ≥снуванн¤ ”крањни з метою заохоченн¤ ≥ноземних ≥нвестиц≥й був прийн¤тий «акон Уѕро захист ≥ноземних кап≥таловкладень у сп≥льн≥ п≥дприЇмстваФ, за нормами ¤кого так≥ п≥дприЇмства зв≥льн¤лис¤ в≥д оподаткуванн¤ повн≥стю на перш≥ 5 рок≥в, а наступн≥ 5 рок≥в мали сплачувати лише 50% податк≥в. Ќедавно ѕрезидент своњм ”казом в≥дм≥нив цю норму. ƒванадц¤ть американських

п≥дприЇмц≥в поскаржилис¤  онгресов≥ —Ўј на утиски з боку державних службовц≥в ”крањни. ≤нцидент було вичерпано лише п≥сл¤ безпосереднього втручанн¤ адм≥н≥страц≥њ президента  л≥нтона.

“им часом наш≥ п≥дприЇмства нар≥кають на нестачу початкового кап≥талу, що стримуЇ розвиток малого б≥знесу в ”крањн≥. ќсь чому ѕрезидент Ћ. ƒ.  учма знову й знову повертаЇтьс¤ до ≥дењ створенн¤ згаданого банку. ќднак варто нагадати, що ”крањна за перш≥ п'¤ть рок≥в незалежного ≥снуванн¤ залучила $750 млн. ≥ноземних ≥нвестиц≥й, а на 1 с≥чн¤ 1997 р. мала борг у $860 млн., ¤кий виник через наданн¤ кредит≥в п≥дприЇмц¤м, не здатним њх ефективно використати. як маЇ працювати за таких умов згаданий банк?

“реба бути пильним й через те, що зовн≥шн≥ Удоброд≥њФ часто прагнуть надавати наш≥й крањн≥ грошов≥ й товарн≥ кредити на таких умовах, ¤к≥ приховують у соб≥ загрозу п≥дриву суверен≥тету молодоњ держави, завдають значних збитк≥в њњ населенню, спр¤мовують ”крањну до дов≥чноњ борговоњ ¤ми.

Ќаша держава повинна виборювати своЇ право не лише на незалежне ≥снуванн¤ Ч вона його вже маЇ ≥ де-юре, ≥ де-факто, Ч а й на г≥дне м≥сце у св≥т≥, щоб не заарештовували наш≥ судна й л≥таки, вимагаючи викупу, не кривдили украњнських товаровиробник≥в через демп≥нгов≥ суди. јвторитет украњнськоњ держави стане вагом≥шим лише завд¤ки р≥шучим д≥¤м ≥ застосуванню неординарних р≥шень. “ам, де не маЇмо достатньо матер≥альних ресурс≥в, треба використовувати ≥нтелектуальний потенц≥ал украњнських учених, ¤к≥ неодм≥нно знайдуть слушний вих≥д з будь-¤коњ небезпечноњ ситуац≥њ.

1. “ут доречне застереженн¤ проти встановленн¤ УпорогуФ безроб≥тт¤, за ¤ким, начебто, крањна втрачаЇ суверенн≥сть. ” 1988 р. заруб≥жними вченими визначено такий Упор≥гФ, коли безроб≥тт¤ с¤гаЇ меж≥ у 10%. ќднак ‘≥нл¤нд≥¤ п≥сл¤ розпаду њњ головного Узамовника й працедавц¤Ф Ч —–—– Ч д≥йшла до оф≥ц≥йного р≥вн¤ безроб≥тт¤ у 22%, вт≥м, це не т≥льки не призвело до втрати нею суверен≥тету, а, навпаки, через конкретн≥ механ≥зми зб≥льшило темпи зростанн¤ валового внутр≥шнього продукту й стало важелем п≥днесенн¤ економ≥ки.
2. ћожна нагадати, ¤к пан≥ка на Ќью-…оркськ≥й б≥рж≥ 25 жовтн¤ 1929 р. УзапочаткувалаФ ¬елику депрес≥ю 1929-1934 рр. у —Ўј. јбо ¤к за один день наприк≥нц≥ 90-х рок≥в XX стол≥тт¤ втратили м≥ль¤рди долар≥в так≥ УстовпиФ ф≥нанс≥в ≥ п≥дприЇмництва, ¤к Ѕ. √ейтс та ƒж. —орос.
3. јби загасити њњ, загальносв≥това ф≥нансова система через ф≥нансов≥ механ≥зми й в≥дпов≥дн≥ банки (ћ¬‘, —в≥товий банк тощо) надаЇ величезн≥ кредити. Ќаприклад, Ѕразил≥њ, за даними У‘айненшл “аймеФ, дл¤ подоланн¤ ф≥нансовоњ кризи надано кредит у розм≥р≥ $41,5 млрд. ƒл¤ пор≥вн¤нн¤: –ос≥¤ майже р≥к вела переговори про одержанн¤ в≥д ћ¬‘ $4,2 млрд., тобто вдес¤теро меншоњ суми.
4. ѕобутуЇ нав≥ть своЇр≥дна г≥потеза-м≥ф про ≥снуванн¤ У ‘√Ф (У ер≥вноњ ‘≥нансовоњ √рупиФ), ¤ка н≥бито керуЇ св≥том через ф≥нанси. јвтор не Ї прихильником цього припущенн¤, однак, ¤к ≥ кожна г≥потеза, воно маЇ право на ≥снуванн¤. якщо припустити, що  ‘√ справд≥ ≥снуЇ, у нењ нав≥ть не було потреби п≥дтверджувати на¤вн≥сть достатньоњ к≥лькост≥ грошей. “обто њњ можливост≥ були б майже безмежними. —к≥льки хот≥ла б, ст≥льки б ≥ ввела у комп'ютерн≥ рахунки. ћ≥сцем дислокац≥њ њњ були б, напевно, —Ўј (адже саме зв≥дти керують зараз кредитами ћ¬‘ та —в≥товий банк).
5. ƒив., наприклад: Ўлемко ¬.“., Ѕ≥нько ≤. ‘. ≈коном≥чна безпека ”крањни: сутн≥сть ≥ напр¤мки забезпеченн¤. ћонограф≥¤. Ч  .: Ќ≤—ƒ, 1997.

√.ј. ѕастернак-“аранушенко

"¬≥сник Ќац≥ональноњ јкадем≥њ наук ”крањни"
є 8, 2000

<<√лавна¤

     
    
     

© √еннадий ѕастернак-“аранушенко, 2003-2004. ћатериалы сайта разрешаетс¤ использовать только со ссылкой на автора. © √еннадiй ѕастернак-“аранушенко, 2003-2004. ћатерiали сайту дозвол¤Їтьс¤ використовувати тiльки iз посиланн¤м на автора.

Hosted by uCoz