Герб экономической безопасности. Авт.св. от 4.04.2002 г. №5471. Герб економiчної безпеки. Авт.св. вiд 4.04.2002 р. №5471.ЭКОНОМИЧЕСКАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ - ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА
Економічна безпека України.
Взаємодія з Китаєм як фактор стабілізації
 
Державність та суверенність — найбільші здобутки України. Їх забезпечення та захист — головна мета сьогодення. Якщо додати необхідність піклування про зростання добробуту та захисту прав людини, то майже всі головні завдання у сьогоденні буде визначено.
Держава дуже молода. Проблем — забагато, а ресурсів для їх вирішення — замало. Звідси потреба знайти найефективніші шляхи та засоби при мінімальному використанні усіх видів ресурсів. Знання таких методів та засобів — корисні, а досвід неоціненний.
З цієї точки зору досвід, набутий Китаєм, може стати справжнім скарбом для України. Перш за все тому, що він був здобутий за умов дуже схожих на ті, в яких починала своє існування державна Україна.
Про теоретичні пошуки китайських вчених можемо дізнатися з численної літератури, яка вийшла у російських виданнях (наприклад, монографія Е.Ф. Авдокушин. Теоретические основы экономической реформы в КНР.- М.: Изд-во ВЗПИ, 1990; Проблеми планового управления в Китае. В 2-х Т. Пер. с кит." М.: Экономика, 1989).
У згаданій монографії розкрито еволюцію поглядів китайських вчених щодо нагальних теоретичних проблем економіки. Великий інтерес викликає розгляд поєднання плановості з ринковими відносинами, зокрема такими їх чинниками, як конкуренція, банкрутство.
Йдеться про поєднання теоретичних знахідок з практикою господарювання. Заінтересованість природна, адже Китай підтвердив їх рятівну значимість здобутими результатами.
Спинимось на деяких здобутках Китаю, а саме на тих, які, на наш погляд, є найбільш привабливими та доречними для використання їх в Україні. Кілька слів про те, чому треба використати досвід Китаю в Україні. Вище вже було зазначено схожість умов наших країн. Підкреслимо ще таку важливу обставину, деякі методи та засоби, які можемо використати в Україні.
Досвід Китаю, між іншим, підтверджує можливість переходу до ринкової економіки, не вдаючись до так званої “шокової терапії”. Він дає можливість збагнути необхідність згуртування народу навколо високої рятівної ідеї, не обов'язково націоналістичної, як це пропонує В. Іванишин у своїй праці “Нація. Державність. Націоналізм” - Дрогобич : Видав, фірма “Відродження”, 1992. Навпаки, прояв плюралізму при проведенні реформ надає значно більше можливостей для досягнення очікуваних результатів.
Суть китайських реформ визначає Е.Авдокушин :
“Держава регулює ринок, а ринок орієнтує підприємства. Практична реалізація цієї формули розглядається як мета реформи господарського механізму в КНР”. Гадаємо, що застосоване Китаєм поєднання планової та ринкової основ господарювання якнайбільше відповідає сьогоднішнім умовам поступу України, для якої вибір вірного шляху розвитку свого господарства надасть можливість гарантувати економічну безпеку, що є тепер головною умовою збереження Україною державності.

Наша державність вирішальною мірою визначається фактором економічної стабільності в країні, яка, в свою чергу” досягається не лише наявністю відповідних ресурсів, зокрема енергоносіїв.

Одним з засобів забезпечення економічної стабільності має бути активна зовнішньоекономічна діяльність держави, насамперед, налагодження й розвиток широких торговельних зв'язків на взаємовигідній еквівалентній основі з великими й малими країнами близького й далекого зарубіжжя, геть з усім світом. У цьому контексті розширення й поглиблення торгівлі з Китаєм, однією з найбільших й наймогутніших держав світу, стає важливим фактором стабілізації економічної безпеки України.

Найбільш привабливим для України у китайському досвіді є, на наш погляд, ідея об'єднання народу навколо концепції “одна держава — дві системи”. У рамках цієї концепції пропонується побудувати державу, різні час-тини якої додержуються різних ідеологій (до складу об'єднаної держави мають увійти континентальний Китай, який будує соціалізм, та капіталістичні Макао, Аоминь, Сянган та Тайвань. У цьому напрямку вже зроблено перші вагомі кроки: створено вільні економічні зони, у розвиток яких вкладено капітали бізнесменами з Макао, Сянгана тощо. Перебуваючи влітку 1992 р. у вільній економічній зоні Шеньчжень, переконалися у слушності створення таких зон, у їх економічній Доцільності (до речі, Верховна Рада України розглядає Закон щодо створення таких вільних зон в Україні).

Велику заінтересованість викликає досвід Китаю Щодо збереження моралі та моральності. Зберігаючи за мету побудову соціалізму, Китай одночасно використовує ринковий механізм, приватизацію та інші чинники капіталістичного господарювання, що стало вирішальною передумовою досягнення величезних економічних зрушень при збереженні моралі та моральності. Це — чи ненайважливіше досягнення здійснених перетворень. Перебуваючи у Китаї, наочно переконалися у тому, що зростання добробуту та використання економічних важелів капіталістичної системи не обов'язково й не завжди призводять до падіння моралі та моральності. Цей досвід обов'язково треба застосовувати у нашій країні.

Особливе значення для України має використання досвіду Китаю щодо відходу від монополізму у торгівлі. Бо саме державна монополія є однією з головних причин нестабільності забезпечення населення України товарами.

Корисним для України має стати досвід Китаю щодо працевлаштування кадрів, вивільнених через скорочення штатів або ліквідацію підприємств. Хоча на 1 січня 1993 р. у Києві було зареєстровано лише 6 тисяч безробітних, але за прогнозами вчених їх чисельність буде збільшуватися і зросте у найближчі роки до 15 відсотків від усього працездатного населення України.

Уявляється конче необхідним використання досвіду Китаю у здобутті твердої валюти, якої тепер наша держава одержує дуже мало. Недосконалість відповідного законодавства та системи оподаткування призвели до “утечі” за кордон майже усіх валютних надходжень (за даними Уряду України у 1992 р. продано за кордон товарів на 7 мільярдів доларів, а держава з них одержала тільки 165 мільйонів). Що ж до Китаю, то він відкрив багато бюро для працевлаштування своїх громадян за кордоном. За цю послугу сплачується чимало валюти до державної “кишені”.

Наведені дані дають підстави для висновку про велике значення для України добрих стосунків з Китаєм, використання багатющого його досвіду здійснення економічних реформ, щодо досягнення й збереження внутрішньої стабільності в країні.

Г.А. Пастернак-Таранушенко
Д. Пастернак-Таранушенко
 
"Україна-Китай: шляхи співробітництва"
Матеріали конференції (Київ, серпень-вересень 1993 р.)

<<Главная

     
    
     

© Геннадий Пастернак-Таранушенко, 2003-2004. Материалы сайта разрешается использовать только со ссылкой на автора. © Геннадiй Пастернак-Таранушенко, 2003-2004. Матерiали сайту дозволяється використовувати тiльки iз посиланням на автора.

Hosted by uCoz