√ерб экономической безопасности. јвт.св. от 4.04.2002 г. є5471. √ерб економiчноњ безпеки. јвт.св. вiд 4.04.2002 р. є5471.Ё ќЌќћ»„≈— јя Ѕ≈«ќѕј—Ќќ—“№ - ≈ ќЌќћ≤„Ќј Ѕ≈«ѕ≈ ј
ѕлануванн¤ б≥знесу:
необх≥дн≥сть чи данина мод≥?
 
“ривалий час панувала думка, що плануванн¤ Ч ознака соц≥ал≥зму. Ќатом≥сть кап≥тал≥зм, мовл¤в, страждаЇ через в≥дсутн≥сть плануванн¤, в≥д того й виникають пер≥одичн≥ кризи. ѕевною м≥рою це можна визнати справедливим щодо пер≥оду до У¬еликоњ депрес≥њФ (назва величезноњ економ≥чноњ кризи, ¤ка вирувала в —Ўј у 1929-1934 роках). јле минув час, ≥ кап≥тал≥зм почав використовувати у господарюванн≥ елементи плануванн¤. “акий симб≥оз планових та кап≥тал≥стичних засад ви¤вивс¤ дуже вдалим Ч в≥дтод≥ не було жодноњ великоњ економ≥чноњ кризи.

ћехан≥зм виникненн¤ криз у кап≥тал≥стичн≥й економ≥ц≥ зумовлюЇтьс¤ одним з постулат≥в Ћог≥ки б≥знесу: У¬кладай кап≥тал у б≥знес, ¤кий забезпечуЇ найб≥льший зискФ. ќтже, за в≥дсутност≥ плануванн¤ б≥льш≥сть ≥нвестор≥в вкладала кап≥тал до т≥Їњ галуз≥ господарства, ¤ка на цей час давала найб≥льший прибуток. ¬≥д великого припливу кап≥талу галузь швидко зб≥льшувала виробництво, внасл≥док чого р≥зко зростала пропозиц≥¤. ÷е провокувало зниженн¤ ц≥ни, а значить Ч падали прибутки вкладник≥в кап≥талу. ¬они гар¤чкове забирали св≥й кап≥тал (хто не встигав, його втрачав), що призводило до занепаду галуз≥ ≥ до черговоњ економ≥чноњ кризи з њњ характерними ознаками: зростанн¤м безроб≥тт¤ та к≥лькост≥ жебрак≥в.

‘ранкл≥н –узвельт, ставши президентом у березн≥ 1933 р., запровадив елементи плануванн¤ ¤к в с≥льському господарств≥ (на п≥дстав≥ «акону Уѕро регулюванн¤ с≥льського господарстваФ, що передбачав виплату спец≥альноњ прем≥њ фермерам, котр≥ зменшували площу зас≥ву та погол≥в'¤ худоби), так ≥ в промисловост≥ (на п≥дстав≥ «акону Уѕро в≥дновленн¤ нац≥ональноњ промисловост≥Ф, що под≥лив промислов≥сть на 17 груп, кожна з ¤ких мала розробити Їдину пол≥тику ц≥н, визначити розм≥ри виробництва, розпод≥лити ринки збуту та встановити р≥вень зароб≥тноњ плати роб≥тникам).

¬≥дтод≥ триваЇ пост≥йне реформуванн¤ законодавства та взаЇмов≥дносин м≥ж державою, б≥знесом та споживачами. ”досконаленн¤ спр¤моване на врахуванн¤ ≥нтерес≥в кожноњ ≥з стор≥н та уникненн¤ кризових ситуац≥й.

ўоб пол≥пшити результати в≥д вкладанн¤ кап≥тал≥в, було розроблено нову схему наданн¤ кредит≥в. ќдним з головних њњ елемент≥в став б≥знес-план.

” наш≥й крањн≥ зараз формуЇтьс¤ новий прошарок власник≥в малого та середнього б≥знесу. ≈нерг≥йн≥ зд≥бн≥ люди прагнуть мати св≥й б≥знес ≥, враховуючи один з постулат≥в Ћог≥ки б≥знесу ("¬кладай у б≥знес ¤комога б≥льший кап≥тал"), велик≥ над≥њ покладають на кредити. ¬имоги при наданн≥ кредиту, необх≥дн≥сть ч≥тко визначитис¤, ¤ким саме б≥знесом зайн¤тис¤, ск≥льки вкладати, ¤ку при цьому вести пол≥тику, ¤к долати конкуренц≥ю, примушують розробл¤ти б≥знес-плани.

≤нвестори (фонди або банки) встановлюють своњ вимоги до б≥знес-план≥в. јле ≥снують де¤к≥ загальн≥ принципи, з урахуванн¤м ¤ких пропонуЇмо методику розробки б≥знес-плану. “реба пам'¤тати, що б≥знес-план б≥льше потр≥бен б≥знесменов≥, н≥ж ≥нвесторов≥. ”сп≥х у ц≥й справ≥ залежить в≥д достеменного опрацюванн¤ трьох складових: анал≥зу поточноњ ситуац≥њ; визначенн¤ р≥вн¤, ¤кого прагнете дос¤гти; плануванн¤ процесу поступового переходу в≥д ≥снуючого р≥вн¤ до бажаного. Ѕ≥знес-план даЇ змогу оц≥нити життЇздатн≥сть п≥дприЇмства за умов конкуренц≥њ; створюЇ ор≥Їнтири щодо першочергових завдань; Ї аргументом дл¤ одержанн¤ ф≥нансовоњ п≥дтримки в≥д зовн≥шн≥х ≥нвестор≥в.
Ќаведемо структуру б≥знес-плану: титульний лист, резюме; анал≥з стану галуз≥, в ¤к≥й працюЇ (або маЇ працювати) п≥дприЇмство; суть проекту;
виробничий план; план маркетингу; орган≥зац≥йний план; юридичний план; оц≥нка ризику та страхуванн¤; ф≥нансовий план; стратег≥¤ ф≥нансуванн¤; додатки. —тисло подамо зм≥ст.
“итульний лист м≥стить у соб≥: повну назву та адресу вашого п≥дприЇмства; ≥м'¤ п≥дприЇмц¤ та номер його телефону; суть запропонованого проекту (2-3 реченн¤); загальну варт≥сть проекту; за¤ву про заборону розголошенн¤ його зм≥сту.
–езюме маЇ розробл¤тис¤ п≥сл¤ зак≥нченн¤ розробки б≥знес-плану, але його м≥сце Ч п≥сл¤ титульного листа. ” резюме стисло викладаютьс¤ основн≥ характеристики проекту у рекламному виклад≥, а саме: чим маЇ займатис¤ п≥дприЇмство, ск≥льки потр≥бно кошт≥в дл¤ його д≥¤льност≥, ¤ким маЇ бути попит на його вироби або послуги, чому вважаЇте, що саме ваш б≥знес матиме усп≥х.
јнал≥з стану галуз≥ Ч 5-6 стор≥нок. “реба з≥брати та обробити значний обс¤г ≥нформац≥њ, про-анал≥зувати њњ та запропонувати заходи щодо використанн¤ цих даних ≥з зиском дл¤ п≥дприЇмства. як правило, подаЇтьс¤ стислий ≥сторичний екскурс та доводитьс¤, що ≥де¤ вашого п≥дприЇмства найб≥льш виг≥дна ≥ це п≥дтверджуЇтьс¤ тенденц≥Їю розвитку галуз≥, в ¤к≥й п≥дприЇмство маЇ працювати. ƒаЇтьс¤ дов≥дка про становище та новац≥њ в обран≥й галуз≥, про стан справ у конкурент≥в (вказуютьс¤ њх переваги та вади, визначаЇтьс¤, ¤ким чином вони можуть завадити вашому б≥знесов≥), про споживач≥в вироб≥в вашого п≥дприЇмства. Ќайголовн≥ше Ч визначенн¤ споживача, на ¤кого зор≥Їнтоване виробництво. ” цьому розд≥л≥ треба в≥дпов≥сти на так≥ запитанн¤ щодо обраноњ галуз≥: ¤кою була динам≥ка продажу за останн≥ 5 рок≥в; ¤к≥ оч≥куютьс¤ темпи зростанн¤ або зм≥ни обс¤г≥в реал≥зац≥њ; ск≥льки з'¤вилос¤ нових форм за останн≥ три роки; ¤к≥ нов≥ товари над≥йшли на обраний ринок; потенц≥йн≥ конкуренти Ч хто вони; у чому пол¤гають ваш≥ переваги (резерви); ¤кий стан справ у конкурент≥в та ¤к≥ в них можливост≥; потенц≥йн≥ споживач≥ Ч хто вони.
—уть запропонованого проекту. “ут необх≥дно в≥дпов≥сти на запитанн¤: ¤ку д≥¤льн≥сть збираЇтес¤ зд≥йснювати (точний опис товару або послуги з викладенн¤м ≥нформац≥њ про на¤вн≥ патенти); де маЇ розм≥щуватис¤ ф≥рма (маЇте власну буд≥влю, площу або ѓѓ орендуЇте, чи потребуЇ вона ремонту); ¤к≥ потр≥бн≥ фах≥вц≥; ¤ке плануЇте використовувати устаткуванн¤ (треба купувати чи орендувати або воно вже Ї); чи маЇте досв≥д п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥.
¬иробничий план маЇ дати в≥дпов≥д≥ на запитанн¤: виробництво вже ≥снуЇ або треба його налагодити: чи достатн≥ виробнич≥ можливост≥ д≥ючого п≥дприЇмства або маЇте його нарощувати; зв≥дки збираЇтесь одержувати сировину, комплектуюч≥ вироби, матер≥али, ¤к≥ саме та в ¤кому обс¤з≥ ≥ за ¤кими ц≥нами; чи над≥йн≥ постачальники; ¤ка передбачаЇтьс¤ соб≥варт≥сть вироб≥в; ¤ке додаткове обладнанн¤ потр≥бне, де маЇте його купувати або орендувати. ¬≥дпов≥дати треба зарахуванн¤м можливих зм≥н, що станутьс¤ в найближч≥ два-три роки. ” цьому розд≥л≥ даЇтьс¤ розрахунок витрат на охорону навколишнього середовища.
ѕлан маркетингу повинен включати: схему збуту вироб≥в; засади ц≥ноутворенн¤; види й типи та обс¤г реклами; методи стимулюванн¤ продажу; дл¤ техн≥чних вироб≥в Ч дан≥ про на¤вн≥сть гарант≥йного обслуговуванн¤; формуванн¤ Упабл≥к релейшензФ. “реба також провести патентне досл≥дженн¤ щодо патентноњ чистоти ваших вироб≥в.
ќрган≥зац≥йний план м≥стить: опис орган≥зац≥йноњ структури п≥дприЇмства; обгрунтуванн¤ к≥лькост≥ працюючих з визначенн¤м њх фаху ≥ того, ¤кою маЇ бути њх зароб≥тна плата.
ёридичний план Ч це ≥нформац≥¤ про форму власност≥ п≥дприЇмства та про розм≥р статутного фонду, фонду ризику. ¬≥н включаЇ також перел≥к закон≥в щодо д≥¤льност≥ п≥дприЇмства.
ќц≥нка ризику та страхуванн¤ передбачаЇ виклад ≥нформац≥њ про проф≥лактичн≥ заходи щодо запоб≥ганн¤ ризикам та програми страхуванн¤ п≥дприЇмства в≥д ризик≥в.
‘≥нансовий план м≥стить документи: прогноз обс¤гу реал≥зац≥њ продукц≥њ; баланс витрат та прибутк≥в; таблицю витрат та прибутк≥в; зведений баланс актив≥в та пасив≥в п≥дприЇмства. ” першому документ≥ маЇте визначити сегмент ринку, ¤кий ви вважаЇте можливим зайн¤ти у найближч≥ три роки (з розбивкою за роками: на перший Ч з пом≥с¤чною, на другий Ч з щоквартальною, на трет≥й Ч за 12 м≥с¤ц≥в). ” другому документ≥ мають бути розрахунки витрат та прибутк≥в (формули дл¤ них давалис¤ у попередн≥х уроках). ћета Ч з'¤сувати, чи синхронн≥ надходженн¤ та витрати ≥ визначити, чи л≥кв≥дне п≥дприЇмство. “аблицю, мабуть, нема потреби детал≥зувати; кожен б≥знесмен знаЇ, що вона включаЇ надходженн¤ в≥д продажу, витрати на виробництво, загальний прибуток, загальновиробнич≥ витрати та чистий прибуток. ѓњ мета Ч визначити зм≥ни прибутк≥в (за розбивкою, наведеною дл¤ прогнозу). «ведений баланс складаЇтьс¤ на початок та на к≥нець першого року реал≥зац≥њ проекту. ÷ей документ потр≥бен дл¤ сп≥впрац≥ з банками.
—тратег≥¤ ф≥нансуванн¤ потребуЇ в≥дпов≥дей на три запитанн¤: ск≥льки треба одержати кошт≥в, з ¤ких джерел вони повинн≥ над≥йти, а також коли оч≥куЇтьс¤ повне поверненн¤ вкладених кошт≥в та одержанн¤ прибутк≥в.
ƒодатки м≥ст¤ть: техн≥чн≥ характеристики продукц≥њ; в≥домост≥ про кер≥вник≥в п≥дприЇмства; орган≥зац≥йну структуру п≥дприЇмства; зв≥т про рев≥з≥ю ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства; в≥домост≥ про бухгалтер≥в та перев≥р¤ючих; патенти та дан≥ перев≥рки щодо патентноњ чистоти.
Ѕ≥знес-план Ч це ор≥Їнтир прот¤гом ус≥Їњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства. ѕро досв≥д та поради що-до реал≥зац≥њ б≥знес-план≥в можна д≥знатис¤ з в≥дпов≥дноњ л≥тератури.
” шостому уроц≥ ми назвали один з фонд≥в, що кредитуЇ розвиток малих та середн≥х п≥дприЇмств в ”крањн≥. ЌагадаЇмо також про на¤вн≥сть ћ≥жнародного фонду У¬≥дродженн¤Ф ≥ фонду ™вропейського банку реконструкц≥њ та розвитку, ¤к≥ теж надають кредити малим та середн≥м п≥дприЇмствам в ”крањн≥.
ѕ≥д час п≥дготовки даного уроку використан≥:
 
УЁкономическа¤ истори¤ —оединенных Ўтатов јмерикиФ (автор Ч ј. јбрамов), У–озробка б≥знес-плануФ (автори Ч ¬. ѕилипчук та ќ. ўур) та де¤к≥ ≥нш≥ джерела.
 
”рок пров≥в √. ј. ѕастернак-“аранушенко
 
ѕопередн≥ уроки Ч у єє 6, 7-8, 9-10, 11-12 за 1994 р.
та в єє 1-2, 3-4 за 1995 р.
 
"¬≥сник Ќац≥ональноњ јкадем≥њ Ќаук ”крањни"
є 5-6, 1995

<<√лавна¤

     
    
     

© √еннадий ѕастернак-“аранушенко, 2003-2004. ћатериалы сайта разрешаетс¤ использовать только со ссылкой на автора. © √еннадiй ѕастернак-“аранушенко, 2003-2004. ћатерiали сайту дозвол¤Їтьс¤ використовувати тiльки iз посиланн¤м на автора.

Hosted by uCoz